Pipistrel Panthera - rewolucja segmentu General Aviation!
Słoweńska firma Pipistrel, posiadająca ogromne doświadczenie w produkcji samolotów ultralekkich podjęła się stworzenia certyfikowanego 4 miejscowego samolotu konstrukcji kompozytowej, który ma spełniać jednocześnie następujące kryteria: prędkość przelotowa 370km/h, zasięg 1900 km przy 4 osobach na pokładzie i spalanie poniżej 40 litrów paliwa samochodowego na godzinę. Do tej pory żaden z oferowanych na rynku samolotów nie spełnił tych parametrów jednocześnie.
Samolot otrzymał nazwę Panthera i powstał w 2012 roku, a już w 2013 roku wzbił się w powietrze. Panthera wykonana jest w całości z nowoczesnych materiałów kompozytowych zawierających włókna szklane, węglowe i aramidowe, które w odpowiednim połączeniu zapewniają świetne parametry wytrzymałościowe, jednocześnie zachowując niską masę całej konstrukcji. Dodatkowo nad bezpieczeństwem załogi czuwa spadochronowy system ratunkowy. Maksymalna masa startowa samolotu to 1315kg, przy ładowności użytecznej aż 500kg. Do oderwania się od ziemi samolot potrzebuje niecałe 300m, a jego dodatkowym atutem jest możliwość operowania zarówno z lotnisk utwardzonych, jak i trawiastych, których ilość jest zdecydowanie większa. Dzięki temu Panthera jest samolotem o bardzo szerokich możliwościach użytkowych, pozwalających na operowanie nawet z aeroklubowych lotnisk sportowych, a wszystko to dzięki wytrzymałemu, chowanemu podwoziu wykonanego z tytanu.
Sercem certyfikowanej Panthery jest sześciocylindrowy, 260 konny silnik Lycoming IO-540V. Jednakże producent posiada w swojej ofercie jeszcze 3 inne warianty napędu samolotu, które dostępne są dla wersji Experimental. Pierwszym jest silnik czterocylindrowy 210 konny Lycoming IO-390, z którym oferowana jest podstawowa wersja Panthery. Dwie następne propozycje stanowią rewolucję w świecie lotnictwa, ponieważ Pipistrel montuje również 200kW silnik hybrydowy oraz 200kW silnik elektryczny. Proekologiczna polityka firmy prowadzona pod hasłem "eco-lution" ma na celu ograniczanie szkodliwego wpływu na środowiska poprzez niskie zapotrzebowanie na paliwo statków powietrznych lub wykorzystanie alternatywnych źródeł energii. Firma może się poszczycić doświadczeniem w budowie, w pełni elektrycznie napędzanych, produkowanych seryjnie, statków powietrznych w tym m.in. ultralekkim samolotem Taurus Electro oraz samolotem Taurusem G4, który zdobył nagrodę w konkursie organizowanym przez NASA.
Pipistrel dużą wagę przykłada do szczegółów, w tym do wykończenia wnętrza samolotu. Kabina została zaprojektowana przez firmę, która na co dzień przygotowuje wnętrza samochodów luksusowych takich jak Bentley, Lamborghini, czy Bugatti. Komfortowe skórzane fotele zapewnią komfort nawet podczas długich przelotów. Wejście do kabiny stanowią 3 pary drzwi typu gull-wing.
Cena, która podawana jest przez producenta to 400 000 EUR bez podatku VAT, co na tle konkurencji jest bardzo atrakcyjną ofertą. Za tą kwotę klient otrzymuje samolot w pełni wyposażony w nowoczesną awionikę i gotowy do lotu.