Trwa ładowanie...

Przewożenie roweru samochodem. Jaki bagażnik wybrać?

Jazda na rowerze to jedna z ulubionych form rekreacji Polaków, co widać po statystykach sprzedaży jednośladów. Często chcemy zabrać go również na weekendowe lub wakacyjne wyjazdy. W zależności od konstrukcji samochodu można to zrobić na różne sposoby. Najpopularniejszym jest oczywiście bagażnik zewnętrzny, dzięki któremu miejsce w środku przeznaczycie tylko na niezbędny bagaż.

Płatna współpraca z Media Expert
Z odpowiednim bagażnikiem zabierzesz rowery na wakacjeZ odpowiednim bagażnikiem zabierzesz rowery na wakacjeŹródło: Unsplash, fot: Brian Erickson
d3t9n8m
d3t9n8m

Przewożenie rowerów to zawsze spore wyzwanie, zwłaszcza jeśli ma się dużą rodzinę i niewielki samochód. Jeżeli jedziemy sami lub z jedną osobą, to dwa rowery i bagaż z łatwością można zmieścić w samochodach typu kombi, hatchback, crossover czy SUV. Wystarczy zdjąć koła, ustawić rowery w pionie i zabezpieczyć zaciski hamulców tarczowych przy pomocy specjalnych wkładek dystansowych. Koła powinny być transportowane tak, żeby nie wygiąć tarczy hamulcowych. Można też wymontować sztyce z siodełkami. Jeżeli jednak jadą trzy osoby lub więcej albo po prostu z jakiegoś powodu nie chcecie przewozić rowerów wewnątrz samochodu, to z pomocą przychodzą bagażniki i uchwyty.

Bagażnik rowerowy na dach

Jeżeli twój samochód ma relingi dachowe, to możesz skorzystać z uchwytu mocowanego na dachu. Takie rozwiązanie ma wiele plusów. Pierwszy to niska cena całego zestawu, drugi to nieograniczona widoczność, a trzeci – bezproblemowe korzystanie z bagażnika, ponieważ nic nie będzie zasłaniać klapy, ani jej obciążać. Baza uchwytu dachowego może też posłużyć do przewożenia nart. Wyróżnia się dwa rodzaje uchwytów w zależności od sposobu mocowania rowerów – trzymające rower za ramę lub za widelec i tylne koło. W przypadku tego pierwszego przednie koło trzeba zdemontować i schować do samochodu.

Choć bagażniki dachowe zazwyczaj są niedrogie, to trzeba też wspomnieć o ich wadach. Największe to zaburzenie aerodynamiki samochodu, zwiększenie spalania i utrudnienia w niektórych miejscach z ustaloną maksymalną wysokością pojazdu. Mając wysoki samochód, montaż rowerów na dachu może być sporym wyzwaniem. Ostatnia kwestia to deklarowane przez producenta pojazdu maksymalne obciążenie dachu, którego nie powinno się przekraczać zwłaszcza przy szklanych dachach panoramicznych.

d3t9n8m

Bagażnik rowerowy na hak

Kolejne rozwiązanie to bagażnik mocowany na kuli haka do ciągnięcia przyczepy. Do wyboru są platformy oraz wieszaki, przy czym za najlepsze uważa się te pierwsze. Choć są one ciężkie, to często mają też duży udźwig i uchodzą za najprostsze w obsłudze. Największe pozwalają na przewiezienie nawet 4 jednośladów. Ich główne zalety to mniejszy opór powietrza niż przy bagażnikach dachowych i prosty montaż oraz demontaż. Tego typu uchwyty minimalizują też ryzyko uszkodzenia samochodu podczas mocowania i zdejmowania rowerów.

Decydując się na bagażnik mocowany na haku, należy pamiętać o przestrzeganiu przepisów, które zakazują m.in. zasłaniania tablicy rejestracyjnej i demontowania tablicy z pojazdu. To oznacza, że trzeba zgłosić się do wydziału komunikacji po trzecią tablicę. Nie wolno korzystać z "replik", które można łatwo i tanio kupić w sieci, bo można na tym sporo stracić w przypadku spotkania z policją. Dodatkowo, jeśli bagażnik zasłania światła pojazdu, to powinien mieć własne oświetlenie. Jakie są minusy korzystania z takiego uchwytu? Przeważnie wymienia się ograniczenie dostępu do bagażnika i wydłużenie samochodu, które może powodować trudności przy parkowaniu.

Bagażnik rowerowy montowany na klapie samochodu

Ostatni na liście jest bagażnik do zamocowania na klapie bagażnika, który wydaje się złotym środkiem pomiędzy tym mocowanym na haku holowniczym a tym mocowanym na dachu. Zazwyczaj takie bagażniki są dedykowane do konkretnych modeli samochodów lub konkretnego rodzaju nadwozia.

Decydując się na takie rozwiązanie, należy mieć na uwadze kwestię przepisów, która mówi o tym, że światła pojazdu nie mogą być zasłonięte. Uchwyty mocowane na klapie bagażnika uchodzą za ryzykowne w użytkowaniu, bo zmieniają środek ciężkości pojazdu i przesuwają go do tyłu, a także łatwo można zarysować lakier podczas ich montażu i demontażu.

d3t9n8m

Niezależnie od tego, jaki bagażnik wybierzesz, zapoznaj się z przepisami dotyczącymi użytkowania go w krajach, przez które zamierzasz jechać. Zawsze postępuj zgodnie z instrukcją producenta i trzymaj się zaleceń dotyczących maksymalnego obciążenia i maksymalnej prędkości, z jaką możesz podróżować. Dzięki temu bezpiecznie dojedziesz do celu i będziesz cieszyć się aktywnym wypoczynkiem na dwóch kołach.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Płatna współpraca z Media Expert
d3t9n8m
d3t9n8m