Trwa ładowanie...

Rodzina wciąż najwyższą wartością współczesnych Polek

Share
Rodzina wciąż najwyższą wartością współczesnych Polek
Źródło: AFP PHOTO / PATRIK STOLLARZ
d3m51g1

Jakie są Polki? Bardzo rodzinne, a jednocześnie liberalne światopoglądowo. Zadowolone z życia, ale też zmęczone i zestresowane. Dla 56 proc. z nich najważniejsze w życiu jest bycie dobrą gospodynią domową, żoną i matką, wynika z najnowszych badań.

Badania, zrealizowane wspólnie przez agencję Garden of Words i Dom Badawczy Maison, pokazały wyraźnie, że nie ma jednej przeciętnej Polki. Analizy wyłoniły kilka charakterystycznych typów Polek.

Dla prof. Dominiki Maison nie było zaskoczeniem wytypowanie grupy kobiet nastawionych na osiąganie sukcesu, kobiet, które czerpią satysfakcję z rodziny i tych, których wartością nadrzędną jest konsumpcjonizm.

d3m51g1

"Dzięki doświadczeniu badawczemu mogłam mieć przypuszczenia co do pojawienia się niektórych grup. Nie zaskoczyło mnie, że w toku analiz wytypowaliśmy grupę nazwaną przez nas grupą spełnionych profesjonalistek (10 proc. populacji Polek). Coraz częściej obserwuję kobiety, dla których praca jest nie tylko na tyle ważna, co rodzina, powiedziałabym nawet, że jest ważniejsza. To optymistki osiągające sukces, kobiety zrealizowane, które czerpią radość z pracy. Ta grupa na pewno będzie rosła" - tłumaczy prof. Dominika Maison.

"Druga grupa, która jest uniwersalna, to grupa nazwana przez nas grupą zachłannych konsumpcjonistek (17 proc. Polek) - kobiet, które mają bardzo materialistyczne podejście do życia. Pieniądz jest dla nich wartością nadrzędną, celem samym w sobie. To kobiety, które wydają ponad miarę, często zaciągają kredyty, pożyczki. Inna grupa, również bardzo uniwersalna, to rodzinne panie domu. Tu mówimy nie o kobietach, które siedzą w domu, tylko o kobietach, dla których rodzina i dom są najważniejsze." - dodaje ekspertka.

Zaskoczeniem dla badaczy okazały się kobiety zaliczone do grupy niespełnionych siłaczek - kobiet pomiędzy 20 a 30 rokiem życia, wykształconych, jednak zajmujących nienajlepszą pozycję zawodową i słabo zarabiających. "Obszarem frustracji tej grupy kobiet jest właśnie sfera zawodowa. One chciałyby osiągać sukces, bo wartości, które prezentują są bliskie grupie spełnionych profesjonalistek. Chcą być kobietami sukcesu. Rodzina nie jest dla nich najwyższą wartością, nie daje im satysfakcji, a w pracy nie potrafią się spełnić, zajmują mało ambitne stanowiska. To kobiety ambitne, które rozwijają się, chodzą do teatru, kina, jednak coś nie pozwala im na rozwój zawodowy" - tłumaczy prof. Maison.

Z badań wyłania się obraz Polki bardzo rodzinnej, a jednocześnie o liberalnych światopoglądach - 93 proc. Polek uważa, że ludzie powinni mieć prawo do stosowania środków antykoncepcyjnych, 88 proc. - jest za dostępem do in vitro, 56 proc. opowiada się za możliwością wyboru odnośnie dokonania aborcji.

d3m51g1

Pocieszające jest to, że ponad połowa ankietowanych (56 proc. respondentek) przyznaje, że jest szczęśliwa. Głównym powodem zadowolenia kobiet jest udane życie rodzinne (96 proc.), małe przyjemności (92 proc.) i przyjaźnie (91 proc.). Jednocześnie aż 45 proc. respondentek na co dzień odczuwa zmęczenie, a 34 proc. uważa siebie za osoby zestresowane. Najczęstszymi przyczynami złego samopoczucia u Polek i przyczyną codziennych zmartwień są: finanse (65 proc. wskazań), troska o bliskich (63 proc.) i własne zdrowie (50 proc.). Mniej niż 1/3 Polek jako bolączki dnia codziennego wymieniła złe relacje z partnerem (29 proc. wskazań) oraz problemy wychowawcze z dziećmi (27 proc.).

"Wyniki badania są żywym obrazem sytuacji społecznej i dowodem głębokich przemian, jakie dzieją się w naszym społeczeństwie. Kobiety, kiedy mają głos, mówią jasno i rzeczowo o swoich potrzebach oraz wizji świata biznesu i polityki. To, co z pewnością łączy współczesne Polki, to świadomość swoich pragnień, otwartość na świat i zdeterminowanie. Mają jasno określone priorytety i chcą decydować o swoim życiu, bez względu na to, czy postawiły na karierę zawodową, czy zdecydowały się realizować jako matki i gospodynie domowe" - wyjaśnia Katarzyna Pawlikowska, współzałożycielka Garden of Words, ekspert w dziedzinie kobiecych motywacji i autorka pierwszej polskiej publikacji na temat marketingu skierowanego do kobiet. (PAP)

d3m51g1

Podziel się opinią

Share
d3m51g1
d3m51g1