Rodzina wciąż najwyższą wartością współczesnych Polek

Rodzina wciąż najwyższą wartością współczesnych Polek
Źródło zdjęć: © AFP PHOTO / PATRIK STOLLARZ

Jakie są Polki? Bardzo rodzinne, a jednocześnie liberalne światopoglądowo. Zadowolone z życia, ale też zmęczone i zestresowane. Dla 56 proc. z nich najważniejsze w życiu jest bycie dobrą gospodynią domową, żoną i matką, wynika z najnowszych badań.

Badania, zrealizowane wspólnie przez agencję Garden of Words i Dom Badawczy Maison, pokazały wyraźnie, że nie ma jednej przeciętnej Polki. Analizy wyłoniły kilka charakterystycznych typów Polek.

Dla prof. Dominiki Maison nie było zaskoczeniem wytypowanie grupy kobiet nastawionych na osiąganie sukcesu, kobiet, które czerpią satysfakcję z rodziny i tych, których wartością nadrzędną jest konsumpcjonizm.

"Dzięki doświadczeniu badawczemu mogłam mieć przypuszczenia co do pojawienia się niektórych grup. Nie zaskoczyło mnie, że w toku analiz wytypowaliśmy grupę nazwaną przez nas grupą spełnionych profesjonalistek (10 proc. populacji Polek). Coraz częściej obserwuję kobiety, dla których praca jest nie tylko na tyle ważna, co rodzina, powiedziałabym nawet, że jest ważniejsza. To optymistki osiągające sukces, kobiety zrealizowane, które czerpią radość z pracy. Ta grupa na pewno będzie rosła" - tłumaczy prof. Dominika Maison.

"Druga grupa, która jest uniwersalna, to grupa nazwana przez nas grupą zachłannych konsumpcjonistek (17 proc. Polek) - kobiet, które mają bardzo materialistyczne podejście do życia. Pieniądz jest dla nich wartością nadrzędną, celem samym w sobie. To kobiety, które wydają ponad miarę, często zaciągają kredyty, pożyczki. Inna grupa, również bardzo uniwersalna, to rodzinne panie domu. Tu mówimy nie o kobietach, które siedzą w domu, tylko o kobietach, dla których rodzina i dom są najważniejsze." - dodaje ekspertka.

Zaskoczeniem dla badaczy okazały się kobiety zaliczone do grupy niespełnionych siłaczek - kobiet pomiędzy 20 a 30 rokiem życia, wykształconych, jednak zajmujących nienajlepszą pozycję zawodową i słabo zarabiających. "Obszarem frustracji tej grupy kobiet jest właśnie sfera zawodowa. One chciałyby osiągać sukces, bo wartości, które prezentują są bliskie grupie spełnionych profesjonalistek. Chcą być kobietami sukcesu. Rodzina nie jest dla nich najwyższą wartością, nie daje im satysfakcji, a w pracy nie potrafią się spełnić, zajmują mało ambitne stanowiska. To kobiety ambitne, które rozwijają się, chodzą do teatru, kina, jednak coś nie pozwala im na rozwój zawodowy" - tłumaczy prof. Maison.

Z badań wyłania się obraz Polki bardzo rodzinnej, a jednocześnie o liberalnych światopoglądach - 93 proc. Polek uważa, że ludzie powinni mieć prawo do stosowania środków antykoncepcyjnych, 88 proc. - jest za dostępem do in vitro, 56 proc. opowiada się za możliwością wyboru odnośnie dokonania aborcji.

Pocieszające jest to, że ponad połowa ankietowanych (56 proc. respondentek) przyznaje, że jest szczęśliwa. Głównym powodem zadowolenia kobiet jest udane życie rodzinne (96 proc.), małe przyjemności (92 proc.) i przyjaźnie (91 proc.). Jednocześnie aż 45 proc. respondentek na co dzień odczuwa zmęczenie, a 34 proc. uważa siebie za osoby zestresowane. Najczęstszymi przyczynami złego samopoczucia u Polek i przyczyną codziennych zmartwień są: finanse (65 proc. wskazań), troska o bliskich (63 proc.) i własne zdrowie (50 proc.). Mniej niż 1/3 Polek jako bolączki dnia codziennego wymieniła złe relacje z partnerem (29 proc. wskazań) oraz problemy wychowawcze z dziećmi (27 proc.).

"Wyniki badania są żywym obrazem sytuacji społecznej i dowodem głębokich przemian, jakie dzieją się w naszym społeczeństwie. Kobiety, kiedy mają głos, mówią jasno i rzeczowo o swoich potrzebach oraz wizji świata biznesu i polityki. To, co z pewnością łączy współczesne Polki, to świadomość swoich pragnień, otwartość na świat i zdeterminowanie. Mają jasno określone priorytety i chcą decydować o swoim życiu, bez względu na to, czy postawiły na karierę zawodową, czy zdecydowały się realizować jako matki i gospodynie domowe" - wyjaśnia Katarzyna Pawlikowska, współzałożycielka Garden of Words, ekspert w dziedzinie kobiecych motywacji i autorka pierwszej polskiej publikacji na temat marketingu skierowanego do kobiet. (PAP)

Źródło artykułu: WP Facet

Wybrane dla Ciebie

Funkcjonalne smartwatche do 500 zł. Zdziwisz się, co potrafią
Funkcjonalne smartwatche do 500 zł. Zdziwisz się, co potrafią
Jedyna rzecz, którą musi mieć w szafie każdy facet. Przyda się teraz i wiosną
Jedyna rzecz, którą musi mieć w szafie każdy facet. Przyda się teraz i wiosną
Najpopularniejsze słuchawki z redukcją szumów za mniej niż 300 zł
Najpopularniejsze słuchawki z redukcją szumów za mniej niż 300 zł
Jaka kurtka na stok? Kurzajewski nie mógł wybrać lepiej. Ten model jeszcze długo mu posłuży
Jaka kurtka na stok? Kurzajewski nie mógł wybrać lepiej. Ten model jeszcze długo mu posłuży
Najtańsze soundbary z subwooferem. Co kupisz za mniej niż 600 zł?
Najtańsze soundbary z subwooferem. Co kupisz za mniej niż 600 zł?
Jędrzejak zna skuteczny sposób na mrozy. Wydasz na niego zaskakująco mało
Jędrzejak zna skuteczny sposób na mrozy. Wydasz na niego zaskakująco mało
Popularne projektory laserowe do 5 tys. zł. Dlaczego warto je wybrać?
Popularne projektory laserowe do 5 tys. zł. Dlaczego warto je wybrać?
System multimedialny w starym samochodzie. Jak to zrobić?
System multimedialny w starym samochodzie. Jak to zrobić?
Wybieramy kapcie męskie: śmieszne, ciepłe, a może skórzane?
Wybieramy kapcie męskie: śmieszne, ciepłe, a może skórzane?
Ciepła i praktyczna kurtka narciarska męska. Jaką wybrać, aby posłużyła ci przez lata?
Ciepła i praktyczna kurtka narciarska męska. Jaką wybrać, aby posłużyła ci przez lata?
Kultowe trapery kupisz za grosze. Podobne nosi Maciej Musiał
Kultowe trapery kupisz za grosze. Podobne nosi Maciej Musiał
Swetry i bluzy męskie. Przegląd najmodniejszych modeli na zimę
Swetry i bluzy męskie. Przegląd najmodniejszych modeli na zimę