Trwa 艂adowanie...
30-03-2012 11:25

Sam widok alkoholu budzi rasistowskie reakcje

Sam widok alkoholu budzi rasistowskie reakcje殴r贸d艂o: Fotochannels.com
d4hengh
d4hengh

Nie tylko picie alkoholu, ale nawet obejrzenie zwi膮zanych z nim reklam sprzyja dyskryminacji rasowej - informuje "Journal of Experimental Social Psychology".

Profesor psychologii Bruce D. Bartholomew z University of Missouri dowi贸d艂 wcze艣niej, 偶e pod wp艂ywem alkoholu ludzie s膮 bardziej skorzy do rasistowskich zachowa艅. Teraz - razem z Elen膮 Stepanov膮 z Florida Gulf Coast University - wykaza艂, 偶e sama obecno艣膰 obraz贸w zwi膮zanych z alkoholem ma podobne skutki - nawet je艣li si臋 nie pije. Jego zdaniem zobaczenie reklamy piwa czy szyldu baru mo偶e dzia艂a膰 na pod艣wiadomo艣膰 podobnie jak sam produkt - os艂abia膰 kontrol臋 nad reakcjami.

Badane osoby, kt贸rym pokazywano seri臋 reklam napoj贸w alkoholowych, robi艂y wi臋cej pomy艂ek, wskazuj膮cych na dyskryminacj臋 rasow膮 ni偶 grupa, kt贸rej pokazywano reklamy wody mineralnej czy kawy. Po obejrzeniu reklam na ekranie komputera pokazywano im przez u艂amek sekundy obraz twarzy bia艂ego lub czarnego m臋偶czyzny, a nast臋pnie obraz broni palnej lub narz臋dzia.

Jak dowiod艂y liczne wcze艣niejsze badania, pod wp艂ywem przes膮d贸w rasowych cz臋艣ciej rozpoznaje si臋 b艂臋dnie narz臋dzie jako bro艅, je艣li wcze艣niej pojawi艂a si臋 twarz osoby czarnej. Szybkie tempo eksperymentu sprawia艂o, 偶e badani nie mieli czasu na my艣lenie i reagowali zgodnie ze swoimi pod艣wiadomymi reakcjami.

W realnym 艣wiecie - chocia偶by w przypadku policjanta czy cz艂onka Gwardii Narodowej z odbezpieczon膮 broni膮 - takie decyzje mog膮 kosztowa膰 czyje艣 偶ycie. Na przyk艂ad w roku 1999 w Nowym Jorku policjanci zastrzelili czarnosk贸rego Amadou Diallo, poniewa偶 wyci膮ga艂 portfel. Policjantom wydawa艂o si臋, 偶e to bro艅. (PAP) pmw/tot/ijuh

d4hengh
Oce艅 jako艣膰 naszego artyku艂u:
Twoja opinia pozwala nam tworzy膰 lepsze tre艣ci.

Komentarze

Trwa 艂adowanie
.
.
.
d4hengh