Trwa ładowanie...
30-03-2012 11:25

Sam widok alkoholu budzi rasistowskie reakcje

Sam widok alkoholu budzi rasistowskie reakcjeŹródło: Fotochannels.com
d4n19o3

Nie tylko picie alkoholu, ale nawet obejrzenie związanych z nim reklam sprzyja dyskryminacji rasowej - informuje "Journal of Experimental Social Psychology".

Profesor psychologii Bruce D. Bartholomew z University of Missouri dowiódł wcześniej, że pod wpływem alkoholu ludzie są bardziej skorzy do rasistowskich zachowań. Teraz - razem z Eleną Stepanovą z Florida Gulf Coast University - wykazał, że sama obecność obrazów związanych z alkoholem ma podobne skutki - nawet jeśli się nie pije. Jego zdaniem zobaczenie reklamy piwa czy szyldu baru może działać na podświadomość podobnie jak sam produkt - osłabiać kontrolę nad reakcjami.

Badane osoby, którym pokazywano serię reklam napojów alkoholowych, robiły więcej pomyłek, wskazujących na dyskryminację rasową niż grupa, której pokazywano reklamy wody mineralnej czy kawy. Po obejrzeniu reklam na ekranie komputera pokazywano im przez ułamek sekundy obraz twarzy białego lub czarnego mężczyzny, a następnie obraz broni palnej lub narzędzia.

Jak dowiodły liczne wcześniejsze badania, pod wpływem przesądów rasowych częściej rozpoznaje się błędnie narzędzie jako broń, jeśli wcześniej pojawiła się twarz osoby czarnej. Szybkie tempo eksperymentu sprawiało, że badani nie mieli czasu na myślenie i reagowali zgodnie ze swoimi podświadomymi reakcjami.

W realnym świecie - chociażby w przypadku policjanta czy członka Gwardii Narodowej z odbezpieczoną bronią - takie decyzje mogą kosztować czyjeś życie. Na przykład w roku 1999 w Nowym Jorku policjanci zastrzelili czarnoskórego Amadou Diallo, ponieważ wyciągał portfel. Policjantom wydawało się, że to broń. (PAP) pmw/tot/ijuh

d4n19o3
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4n19o3