Trwa ładowanie...
20-05-2014 10:41

Samolot na słońce! Może latać bez paliwa!

Samolot na słońce! Może latać bez paliwa!Źródło: skydream.pl
d4hfpk0
d4hfpk0

[

]( http://skydream.pl/ )

Już w tym miesiącu rozpoczną się próby w locie samolotu napędzanego energią słoneczną. Solar Impulse 2, który w 2015 roku ma wykonać podróż dookoła świata i będzie pierwszym samolotem "na słońce", który przeleci ok. 35000 kilometrów.

Solar Impulse 2 posiada rozpiętość skrzydeł 72m, czyli prawie tyle samo co największy samolot pasażerski Airbus A380. W porównaniu do Airbus'a ważącego 276 ton, Solar Impulse 2 waży zaledwie 2300kg, czyli tyle samo co samochód osobowy kategorii SUV. No i jeszcze jeden fakt : Airbus zabiera na pokład aż 870 osób, za to Solar Impulse 2 tylko jedną.

d4hfpk0

Konstrukcyjnie samolot jest tak lekki, że balansuje na granicy wytrzymałości konstrukcyjnej, ale pozytywnie zakończył naziemne próby obciążeń kadłuba i skrzydeł. Element zasilający stanowi ponad 17000 ogniw słonecznych zapewniających napęd 4 silników oraz ładowanie baterii, które będą dostarczać niezbędnej energii elektrycznej w nocy. Czysto teoretycznie można stwierdzić, że Solar Impulse 2 może latać bez przerwy.

Planowana wyprawa dookoła świata ma rozpocząć się w marcu 2015, a samolot na zmianę będą pilotować Bertrand Piccard i André Borschberg. Trasa ma rozpocząć się na Bliskim Wschodzie, potem biegnie nad Indiami i Chinami, przez Ocean Spokojny i USA, a następnie nad Oceanem Atlantyckim i Europą, aż do miejsca pierwotnego startu.

W planie wyprawy najdłuższymi odcinkami będą etapy trwające nawet do sześciu dni, ponieważ samolot osiąga prędkość przelotową na poziomie 150 km/h . Przy takich osiągach przeloty nad oceanami mogą zająć trochę czasu. Jedynym problemem, który się pojawia przy tak długich odcinkach, jest nie zdolność samolotu do lotu, ale ograniczenia wytrzymałości pilota. Piccard i Borschberg są w związku z tym poddawani specjalnym treningom i przygotowaniom pozwalającym wytrzymać trwające kilkadziesiąt godzin przeloty.

Kabina Solar Impulse 2 jest nieco większa niż w tradycyjnych awionetkach , a wymiarami zbliżona jest do samochodu osobowego. Nie ma tu niestety mowy o komforcie. W kabinie miejsce musiały znaleźć m.in. żywność, woda oraz wyposażenie ratunkowe. Kabina nie posiada systemów ogrzewania i klimatyzacji ze względu na ogromne zużycie prądu. Chcąc zapewnić komfort termiczny, zaizolowano ją specjalną pianką izolacyjną zapewniającą możliwość lotu w temperaturach od -40oC do +40oC. Pilot Solar Impulse 2 będzie zajmować miejsce w specjalnie przygotowanym fotelu z odchylanym oparciem, który zintegrowany jest z toaletą i spadochronem ratunkowym.

d4hfpk0

Ideologicznie cała wyprawa służy szerzeniu światopoglądów proekologicznych i uświadamianiu, że wykorzystanie alternatywnych źródeł energii to przyszłość zapewniająca bezpieczeństwo ekologiczne naszej planety. Piccard podsumowując wyprawę powiedział: - Chcemy pokazać, jak niesamowite rzeczy można zrobić dzięki odnawialnym źródłom energii i czystym technologiom. Często mówi się, że czyste technologie nakładają ograniczenia – dla komfortu, mobilności czy opłacalności. A jest dokładnie odwrotnie. skydream/lj

d4hfpk0
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4hfpk0