Srebrna strzała - Porsche Carrera GT
Supersportowy samochód nie jest wyzwaniem jedynie dla portfela potencjalnego kupca. Przed niezliczonymi wątpliwościami staje również producent... Bolid warty setki tysięcy euro powinien mieć efektowny wygląd, mocny silnik, bezkompromisowe zawieszenie oraz wnętrze, a jednocześnie musi nadawać się do jazdy po publicznych drogach i zapewniać niezbędne minimum komfortu. Nie ulega więc wątpliwości, że połączenie w jednej karoserii tylu wykluczających się cech wymaga setek godzin pracy projektantów. Jednak raz przygotowany bolid wyznacza standardy na najbliższe lata. Nie inaczej było z Porsche Carrera GT, o którym było wiadomo niemal wszystko przed trafieniem do salonów. Porsche zaprzestanie produkcji supersamochodu w kwietniu bieżącego roku po wyprodukowaniu 1500 egzemplarzy. Mimo tego Carrera GT wciąż pozostaje kluczowym modelem dla stuttgarckiego wytwórcy, co najlepiej dowiodły targi AMI, gdzie wśród najnowszych Porsche pojawił się bolid ostatecznie schodzący z taśm produkcyjnych.
09.11.2006 | aktual.: 01.12.2006 11:33
[
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9459/carrera-gt-03.jpeg',550,347) )
Carrera GT jest konstrukcyjnie bardziej spokrewniona z wyczynowymi bolidami, niż z samochodami budowanymi według klasycznych zasad. Przy projektowaniu podwozia oraz konstrukcji nośnej posiłkowano się doświadczeniami zdobytymi w 24-godzinnym wyścigu Le Mans modelem GT1.
[ **
]( http://facet.wp.pl/carrerra-gt-6006800552055937g )**
**
Technologie znane z wyścigów pozwoliły na znaczne obniżenie masy Carrery GT. Karoseria została w całości wykonana z włókna węglowego, dzięki czemu wysoki na zaledwie 1,2 metra bolid waży 1250 kg. Porsche zastosowało opatentowaną metodę łączenia części składowych nadwozia pod wysokim ciśnieniem, pozwalające na przekształcenie ich w monocoque, stanowiący niemal jednolitą całość.
Spore oszczędności w masie uzyskano, dzięki wyposażeniu kabiny w niezbędne minimum udogodnień dla pasażerów.
[
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9459/carrera-gt-07.jpeg',550,550) )
Warto wspomnieć, że aluminium stosowane w wielu sportowych autach okazało się za ciężkie, aby trafić do Carrery GT, która otrzymała elementy odlane z magnezu. Kubełkowe fotele wytłoczono z carbonu wzmacnianego kevlarem. Porsche stało się jednocześnie pierwszym producentem, który zastosował tego typu rozwiązanie w seryjnie produkowanym pojeździe. Nietypowe fotele są o połowę lżejsze od "kubełków" skonstruowanych według klasycznych zasad. Dźwignia zmiany biegów została umieszczona, jak przystało na sportową maszynę, czyli możliwie blisko kierownicy. Wyścigowy rodowód ma również wysoki tunel środkowy, który ma znaczny wpływ na sztywność karoserii oraz bezpieczeństwo pasażerów w przypadku kolizji. W przednich słupkach oraz w drzwiach umieszczono stalowe rury, pochłaniające energię podczas bocznych zderzeń. W lekkich, kubełkowych fotelach znalazło się miejsce na boczne poduszki powietrzne. O bezpieczne podróżowanie dba również elektronika. Carrera GT została wyposażona w ABS, ASC zabezpieczający przed obróceniem
samochodu podczas wychodzenia z zakrętu oraz ABD, spowalniające tylne koła, gdy samochód będzie bliski niekontrolowanego obrotu. Oczywiście cała elektronika może zostać dezaktywowana przyciskiem na desce rozdzielczej.
[ **
]( http://facet.wp.pl/carrerra-gt-6006800552055937g )**
**
Dużo uwagi poświęcono wymodelowaniu podwozia. Samochód jest w stanie znacznie przekroczyć magiczne 300 km/h, więc mocne przyleganie do nawierzchni jest niezbędne.
[
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9459/carrera-gt-09.jpeg',550,409) )
Dzięki odpowiedniemu ukształtowaniu wlotów powietrza oraz zastosowaniu tylnego dyfuzora uzyskano efekt "przysysania" się samochodu do asfaltu w wyniku różnicy ciśnień w słupie powietrza znajdującym się nad oraz pod karoserią. Trzeba podkreślić, że zwiększenie przyczepności nie jest w tym wypadku okupione wzrostem oporu aerodynamicznego, co dodatkowo tłumaczy poświęcenie inżynierów w celu dopracowania profilu podłogi do granic możliwości. Ważną rolę odgrywa spojler umieszczony za silnikiem. Przy prędkości 330 km/h dociska tylną oś z niebagatelną siłą 400 kg!
Ceramiczne tarcze hamulcowe były wcześniej znane ze wzmocnionych wersji Porsche 911, jednak elementy z Carrery stanowią klasę samą dla siebie. Z przodu zamontowano 8-tłoczkowe zaciski, a tylne otrzymały 4-tłoczki. Średnica tarczy jest jednak identyczna i wynosi aż 380 mm! Dla porównania warto dodać, że tarcze trafiające do popularnych samochodów mają zazwyczaj średnicę nie przekraczającą 280 mm. Porsche zdecydowało się na zastosowanie ceramicznych tarcz, ponieważ mimo wysokiej ceny, odznaczają się wyjątkową odpornością na przegrzanie, są o połowę lżejsze od żeliwnych, a także niemal w ogóle się nie ścierają. Ich żywotność liczy się w setkach tysięcy kilometrów.
Hamulce ukryto za kołami o średnicy 19 oraz 20 cali montowanych odpowiednio na przedniej i tylnej osi. Sposób mocowania na centralną nakrętkę jest wzorowany na rozwiązaniach z motorsportu.
[
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9459/carrera-gt-11.jpeg',550,370) )
Wyścigowymi korzeniami może oczywiście poszczycić się jednostka napędowa o pojemności 5,7 litra. Na potrzeby Carrery GT została nieznacznie przekonstruowana, aby generowała większy moment obrotowy w niskim zakresie obrotów, co jest niezbędne do jazdy po drogach publicznych. Wyposażony w tytanowe elementy, 10-cylindrowy silnik w porównaniu do motorów montowanych do popularnych samochodów, jawi się jako cud techniki. Porsche dołożyło wszelkich starań, by napęd Carrery GT był wydajny, ale i trwały. Stąd pokrycie powierzchni stykających się ze sobą odpornym na ścieranie Nikasilem. Nietypowe jest również ceramiczne sprzęgło, które po raz pierwszy trafiło do seryjnie produkowanego modelu. Trójtarczowy element bez problemów radzi sobie z przeniesieniem potężnego momentu obrotowego. Co ciekawe, przy jego projektowaniu pamiętano o środku ciężkości samochodu! Ponieważ zdecydowano się na użycie trzech tarcz sprzęgłowych, ich średnica mogła zostać zmniejszona, co pozwoliło na umieszczenie sprzęgła bliżej spodu auta...
[ **
]( http://facet.wp.pl/carrerra-gt-6006800552055937g )**
**
[
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9459/carrera-gt-19.jpeg',550,409) )
Dbałość o tak drobne szczegóły przestaje dziwić, po lekturze danych technicznych. Za plecami kierowcy oraz pasażera skryto aż 612 KM osiąganych przy 8000 obr./min oraz 590 Nm. Dzięki nim Carrera GT jest zawsze gotowa na polecenia wydawane prawą stopą. Przy olbrzymich mocach czasy przyśpieszeń zależą przede wszystkim od jakości nawierzchni, więc podanie jednoznacznych rezultatów rozpędzania jest trudne. Czas przyśpieszania do "setki" jest przez Porsche dyplomatycznie określony, jako "mniejszy niż 4 sekundy". Podobnie wygląda informacja dotycząca rozpędzania do 200 km/h - "mniej niż 10 sekund". Producenci większości samochodów lubują się w dokładnym podawaniu prędkości maksymalnych. Jednak nie Porsche, które udostępniło dość enigmatyczną informację: "330 km/h plus"... Niestety co kryje się pod "plusem" sprawdzą nieliczni szczęśliwcy, mający do dyspozycji 461000 euro...
Łukasz Szewczyk
*Więcej w serwisie MOTO.WP.PLWięcej w serwisie MOTO.WP.PL*