Su‑47 Berkut - orzeł przedni wylądował
05.05.2015 | aktual.: 27.12.2016 15:20
W teorii, ten eksperymentalny samolot bojowy mógł rywalizować z takimi maszynami jak amerykański F-22 Raptor czy chiński Chengdu J-20
W teorii, ten eksperymentalny samolot bojowy mógł rywalizować z takimi maszynami, jak amerykański F-22 Raptor czy chiński Chengdu J-20. Jednak pierwsze obloty pokazały, że rosyjska myśl technologiczna wciąż nie może, nomen omen, wzbić się ponad własne słabości.
Prototypowy myśliwiec piątej generacji - Su-47 Berkut (oznaczony jako "Orzeł przedni") miał być asem w rękawie rosyjskich konstruktorów, a okazał się przydrogim niewypałem. Dlaczego zatem o nim piszemy? Ponieważ rozwiązania wykorzystane w tym rosyjskim myśliwcu przewagi powietrznej, zostały zaadaptowane przy kolejnym rosyjskim projekcie podboju nieba - T-50 PAK FA, a sama maszyna, choć nie weszła do produkcji seryjnej, dalej jest wykorzystywana w lotach testowych, po których konstruktorzy wciąż wiele sobie obiecują. Poza tym, ten samolot jest zwyczajnie piękny!
Su-47 to dzieło inżynierów biura konstrukcyjnego OKB Suchoj. Zbudowany jest w klasycznym "układzie kaczki", na co jednak zwraca się szczególną uwagę, to skrzydła o ujemnym skosie (ster wysokości znajduje się przed skrzydłami).
Su-47 Berkut
To dzięki zastosowaniu właśnie tego rozwiązania oraz ciągu wektorowanego w dwóch płaszczyznach (czyli sterowanie odchyleniem dyszy silnika w płaszczyźnie pionowej), samolot może zachować pełną stateczność przy różnych prędkościach - zarówno bardzo małych, jak i dużych, a co ważniejsze, przy różnych kątach natarcia.
Specyficzna konstrukcja umożliwia wykonywanie "hamowania w locie" (znacznego obniżenia prędkości - analogicznego do systemu Cobra znanego z F-16) oraz manewrów, w czasie których samolot ustawia się ogonem w kierunku lotu. Zasadniczo zwiększa też jego siłę nośną i zapewnia mniejsze zużycie paliwa, co z kolei przekłada się na wydłużenie zasięgu.
Su-47 Berkut
Jego napęd stanowią silniki AL-37FU. Myśliwiec osiąga prędkość maksymalną 2500 km/h oraz minimalną 220 km/h. Jego pułap maksymalny to 18 000 m, a zasięg 3300 km. Masa startowa Su-47 wynosi 34 000 kg - przy 24 000 kg masy własnej. Długość maszyny to 22,5 m, a rozpiętość skrzydeł wynosi 16,7 m.
Samolot uzbrojony jest w działko 20 mm, 6 pocisków powietrze-powietrze (ukrytych w wewnętrznej komorze na uzbrojenie) oraz posiada 12 zewnętrznych podwieszeń.
W tej chwili Su-47 jest wykorzystywany jako samolot eksperymentalny. Można go zobaczyć w powietrzu przy okazji pokazów.