Trwa ładowanie...
Artykuł sponsorowany

SUV do holowania przyczepy — jak znaleźć najlepszy model

Hak holowniczy da się zamontować niemal w każdym SUV-ie. Niestety, w praktyce nie wszyscy reprezentanci tego segmentu pozwalają na komfortową i bezpieczną jazdę z przyczepą. Może ją zapewnić model wyposażony w odpowiedni uciąg, mocny hak, system wspomagający i przede wszystkim — dobry silnik. Jak powinien być wyposażony idealny SUV do holowania przyczepy? Sprawdzamy to na przykładzie rozwiązań oferowanych przez Land Rovera.

Share
Land Rover Discovery Sport  Land Rover Discovery Sport Źródło: materiały partnera
d3i3jak

Silnik to podstawa

Model, który z łatwością pociągnie przyczepę, musi posiadać jednostkę napędową o dużej mocy, a przede wszystkim odpowiednio wysokim momencie obrotowym. Producenci z reguły oferują swoje modele w kilku wersjach silnikowych. W przypadku słynącej z dużych zdolności holowniczych swoich samochodów marki Land Rover, w niemal każdym modelu możemy wybierać spośród napędów benzynowych, nowoczesnych silników Diesla i napędów hybrydowych. Przykładowo, klienci decydujący się na popularny model Discovery Sport mogą wybierać spośród następujących jednostek:

  • D165 AWD MHEV: 163 KM, 380 Nm,
  • D200 AWD MHEV: 204 KM, 430 Nm,
  • P200 AWD MHEV: 200 KM, 320 Nm,
  • P250 AWD MHEV: 249 KM, 365 Nm,
  • P290 AWD MHEV: 290 KM, 400 Nm,
  • P300e AWD PHEV: 309 KM, 540 Nm.

Na przykładzie tego modelu widać też, że wszystkie warianty mogą sprawdzić się w holowaniu przyczep. Dwie pozycje jednak na pewno nie umkną uwadze osób poszukujących samochodu do holowania. Mowa tu oczywiście o wariancie D200 z silnikiem Diesla, który oferuje wysoki moment obrotowy przy niskich obrotach silnika. Dzięki temu ruszenie z ciężką przyczepą jest możliwe bez głębokiego wciskania pedału gazu. Drugą ciekawą pozycją jest napęd hybrydowy typu Plug-In. W wielu przypadkach, mimo sporego generowanego momentu obrotowego, takie napędy nie są przystosowane do holowania cięższych przyczep. Uciąg Discovery Sport PHEV to jednak aż 1600 kg. 

Hak holowniczy — jaki najlepszy

SUV do ciągnięcia przyczepy musi mieć mocny hak. Oczywiście element ten można zamontować już po zakupie auta, jednak bardziej opłaca się wybrać auto fabrycznie przystosowane do jazdy z dodatkowym obciążeniem. Unikniemy wtedy wielu czynności związanych z analizą jego parametrów, kompatybilności z samochodem i formalnościami. 

Na rynku dostępne są haki z kulą przykręcaną, z kulą wypinaną półautomatycznie lub automatycznie. Warto pomyśleć zawczasu o wygodzie montażu kuli, szczególnie jeśli podróżujemy do krajów, w których nie jest dozwolona jazda z kulą, jeśli nie jest ona aktualnie wykorzystywana. 

d3i3jak

Co w kwestii parametrów haków mają do powiedzenia czołowe marki motoryzacyjne? Możliwości tradycyjnych rozwiązań są stale poszerzane dzięki nowoczesnej technologii. Świetny tego przykład stanowi elektrycznie wysuwany hak holowniczy zastosowany w Land Roverze Discovery Sport.

Hak jest dyskretnie schowany, gdy pozostaje w spoczynku, co dodaje estetyki tylnemu zderzakowi i jest spójne z minimalistyczną stylistyką samochodu. Elektryczne przewody holownicze znajdują się w zestawie i również są ukryte do momentu rozłożenia. Hak Discovery Sport jest kompatybilny z przyczepami o masie do 3500 kg, a jego maksymalne obciążenie pionowe to 350 kg. Co więcej, można obsługiwać go za pomocą przełącznika umieszczonego się w tylnej przestrzeni bagażowej, a także z wykorzystaniem systemu multimedialnego.

Uciąg ma znaczenie

Wiele SUV-ów, a szczególnie modele hybrydowe, mają niski lub zerowy uciąg. Znaczna część tego segmentu to auta przeznaczone do ekonomicznej jazdy po mieście. Egzemplarz, który ma pociągnąć za sobą przyczepę, musi posiadać duży uciąg.

Model Discovery Sport jest dostępny w kilku wersjach silnikowych, których maksymalna zdolność holowania wynosi odpowiednio:

  • D165 AWD MHEV: 2200 kg,
  • D200 AWD MHEV: 2500 kg,
  • P200 AWD MHEV: 2000 kg,
  • P250 AWD MHEV: 2000 kg,
  • P290 AWD MHEV: 2000 kg,
  • P300e AWD PHEV (hybryda "plug-in"): 1600 kg.

Co ważne, podczas zakupów warto zwracać uwagę na maksymalną zdolność holowania pojazdu, a nie na masę uciągu brutto. Drugi z tych parametrów jest powiększony o masę pojazdu, przez co może zakrzywić realny obraz jego możliwości. Oczywiście, oprócz tego obowiązują także limity prawne związane z masą holowanej przyczepy i masą całego zestawu. Warto więc przed dobraniem przyczepy sprawdzić regulacje obowiązujące we wszystkich krajach, w których planujemy jeździć z przyczepą.

d3i3jak

Wybierając SUV-a, weź pod uwagę wszystkie kwestie poruszone w tym artykule — dobry silnik, uciąg i hak holowniczy. Sprawdź, też dostępność dodatkowych systemów wspomagających jazdę z przyczepą - szczególnie, jeśli nie masz jeszcze doświadczenia w holowaniu. Pamiętaj o tym, że SUV może służyć Ci nie tylko do holowania. Po zaparkowaniu przyczepy można przecież za naciśnięciem przycisku schować hak i cieszyć się pięknym designem, zdolnościami terenowymi i przyjemnym prowadzeniem luksusowego SUV-a.

Artykuł sponsorowany
d3i3jak
d3i3jak