System KERS w autach Volvo
System KERS zas艂yn膮艂 dzi臋ki zastosowaniu go w bolidach Formu艂y 1. W najwi臋kszym skr贸cie polega on na wykorzystywaniu do nap臋du energii wytworzonej w czasie hamowania. Jak to jednak cz臋sto bywa, rozwi膮zania, dobrze sprawdzaj膮ce si臋 w 艣wiecie motosportu, trafiaj膮 do seryjnych aut. Volvo zapowiedzia艂o prace nad systemem, a jeszcze w tym roku maj膮 rozpocz膮膰 si臋 testy drogowe aut wyposa偶onych w KERS.
Kinetic Energy Recovery System, bo takie jest rozwini臋cie skr贸tu KERS, opr贸cz bolid贸w F1 zosta艂 wykorzystany tak偶e w samochodach wy艣cigowych Porsche (911 GT3 R Hybrid). Nigdy jednak nie pr贸bowano wprowadzenia uk艂adu odzyskiwania energii kinetycznej w autach drogowych. Pierwsz膮 mark膮 na 艣wiecie, kt贸ra zapowiedzia艂a montowanie go w swoich pojazdach, jest Volvo. Prace badawcze wspar艂a finansowo szwedzka Agencja Energetyki, kt贸ra przyzna艂a koncernowi grant w wysoko艣ci 6,57 mln koron szwedzkich.
KERS montowany b臋dzie na osi, kt贸rej nie nap臋dza silnik - w tym przypadku odzyskana energia trafi na ko艂a tylne. Uk艂ad sk艂ada si臋 z czterech podstawowych cz臋艣ci: p贸艂osi nap臋dowych, sprz臋g艂a, przek艂adni bezstopniowej oraz ko艂a zamachowego. Aktywacja systemu nast臋puje w momencie naci艣ni臋cia przez kierowc臋 peda艂u hamulca. W czasie wyhamowywania pojazdu tylna o艣 poprzez sprz臋g艂o i przek艂adnie bezstopniowe nap臋dza ko艂o zamachowe, kt贸re mo偶e kr臋ci膰 si臋 nawet z pr臋dko艣ci膮 60 000 obr./min. Poprzez naci艣ni臋cie peda艂u gazu nast臋puje odwr贸cenie tego procesu.
Jak zapowiada Volvo, system KERS ma by膰 o wiele l偶ejszy ni偶 tradycyjne uk艂ady hybrydowe, ale bardzo skuteczny. Oszcz臋dno艣ci paliwa maj膮 si臋gn膮膰 oko艂o 20%, a kiedy zajdzie taka potrzeba (np. w momencie dynamicznego przyspieszania) moc mo偶e wzrosn膮膰 nawet o 80 KM.