AlkoholeSystemy bezpieczeństwa w samochodach Mazda

Systemy bezpieczeństwa w samochodach Mazda

Współczesne systemy bezpieczeństwa mają za zadanie chronić życie i zdrowie pasażerów. Dzięki nim kierowca może znacznie szybciej zauważyć przeszkodę i odpowiednio wcześniej zareagować.

Jazda samochodem, zwłaszcza po ruchliwych miastach, wymaga od kierowcy ciągłego skupienia. Nieraz pojawiają się dodatkowe przeciwności - zmęczenie, złe samopoczucie czy niekorzystne warunki pogodowe - to wszystko wpływa negatywnie na zdolność szybkiego i właściwego reagowania na zagrożenia na drodze. Problemem jest też niefortunne oznakowanie, zły stan dróg i niestosowanie się przez innych uczestników ruchu do przepisów.

Systemy bezpieczeństwa w samochodach Mazda
Źródło zdjęć: © notka PR

14.07.2015 | aktual.: 14.07.2015 11:05

Najlepszym i najprostszym rozwiązaniem jest zachowywanie przez kierowcę rozwagi i stosowanie się do zasad bezpieczeństwa. Producenci bezpiecznych samochodów ze swojej strony natomiast dorzucają systemy wsparcia kierowcy w dzień, w nocy, w korku, w razie niespodziewanych sytuacji itd. Coraz lepsze systemy bezpieczeństwa biernego (poduszki powietrzne, kurtyny boczne, strefy aktywnego zgniotu) są w stanie skutecznie łagodzić skutki wypadków, ale aktywne systemy bezpieczeństwa w samochodach pozwalają ich całkowicie uniknąć lub zminimalizować skutki ewentualnego zderzenia. Wówczas jazda autem staje się przyjemnością i relaksem.

Obraz

(fot. notka PR)

Polskie drogi coraz bezpieczniejsze

Pomimo coraz większej liczby samochodów, z roku na rok zmniejsza się liczba tragicznych zdarzeń na polskich drogach. W porównaniu z rokiem 2013 ogólna liczba wypadków zmniejszyła się o 2,4%, liczba zabitych o 4,6%, a liczba rannych o 3,4%.

Jaki jest powód? Lepsza jakość dróg i oznakowania, powstające autostrady, drogi ekspresowe i obwodnice wyprowadzające część ruchu poza miasta, a także coraz nowsze, a zatem bardziej bezpieczne samochody Polaków.

Obraz

(fot. notka PR)

W ostatnich latach zmieniło się też wyposażenie samochodów - auta są bezpieczniejsze, a systemy bezpieczeństwa biernego skutecznie ratują życie kierowcy w razie zderzenia.

Systemy wspomagające pracę kierowcy, które wcześniej były dostępne jedynie w najdroższych samochodach premium, dziś montowane są w pojazdach klasy średniej. Zwiększają one świadomość sytuacyjną kierowcy i nie tylko chronią przed skutkami wypadku, ale często mu zapobiegają. Systemy umożliwiają:

• bezpieczne parkowanie - bez obaw o uszkodzenie sąsiednich aut;
• bezpieczną zmianę pasa - bo kamera ostrzeże o zagrożeniu, którego nie da się zauważyć w martwym polu lusterka;
• bezpieczniejszą jazdę w warunkach obniżonej widoczności.

Obowiązkowe systemy bezpieczeństwa w samochodach

Od 2014 roku każda, nawet najtańsza wersja nowego samochodu, musi być wyposażona, zgodnie z przepisami UE, w poduszki powietrzne, czujniki ciśnienia w oponach, system ostrzegający o niezapiętych pasach bezpieczeństwa, wzmocnienie tylnej kanapy oraz system stabilizacji toru jazdy ESP. Zaopatrzenie się w nawigację z funkcją głosową i najtańszy Bluetooth także znacznie zwiększy bezpieczeństwo i sprawność poruszania się po drogach.

Największa rewolucja zaszła jednak w autach klasy średniej, które dziś posiadają wyposażenie, jakie wcześniej montowano wyłącznie w samochodach za minimum ćwierć miliona złotych. Dziś takie same systemy można znaleźć w autach, które kosztują trzy razy mniej.

Obraz

(fot. notka PR)

i-ACTIVSENSE, czyli systemy bezpieczeństwa w samochodzie Mazda6

Producenci standardowo stosują kompleksowe systemy wspomagające pracę kierowcy, które znacznie zwiększają jego świadomość sytuacyjną, pozwalając dużo wcześniej zareagować na zagrożenia.

Przykładem może być pakiet i-Activsense montowany na pokładzie Mazdy 6. Jego serce stanowi wyświetlacz wielofunkcyjny umieszczony na środku kokpitu. To w nim kierowca może obserwować obraz z tylnej kamery podczas parkowania, co znacznie ułatwia odpowiednie ustawienie pojazdu w ciasnym miejscu, bez obaw o uderzenie zderzakiem w przeszkodę albo inne auto.

Obraz

(fot. notka PR)

Interesujący jest system Driver Alert, który na bieżąco monitoruje zachowanie kierowcy i jest w stanie wykryć jego zmęczenie - co, jak wiadomo, bywa przyczyną wielu wypadków. System wyświetla wówczas ostrzeżenia, zachęcając do zrobienia przerwy.

Smart City Brake Support to z kolei idealne rozwiązanie do jazdy po mieście. Auto wyposażone jest w czujniki radarowe, które stale monitorują odstęp od poprzedzających pojazdów. Jeśli system wykryje zagrożenie, samodzielnie uruchomi hamowanie. Pozwoli to na uniknięcie zderzenia podczas jazdy w korku albo w sytuacji, gdy poprzedzający samochód nagle zahamuje.

System świateł adaptacyjnych LED ALH samodzielnie zmienia światła drogowe na mijania i odwrotnie, aby uniknąć oślepiania w nocy innych kierowców. Dla prowadzącego pojazd najważniejsze jest to, że system doświetla zakręty (dzięki AFLS - adaptacyjnemu systemowi świateł przednich), a ponadto zapewnia lepszą widoczność podczas jazdy po autostradach i podczas pokonywania skrzyżowań.

System monitorowania ruchu poprzecznego przy cofaniu jest natomiast szczególnie przydatny podczas wyjeżdżania na drogę z miejsc parkingowych oraz w czasie poruszania się po parkingach zatłoczonych centrów handlowych.

Z kolei system monitorowania martwego pola w lusterkach znacznie zwiększa bezpieczeństwo podczas wyprzedzania i w czasie jazdy po wielopasmowych drogach. W przypadku wykrycia zagrożenia, którego kierowca nie jest w stanie zobaczyć, system uruchamia sygnał ostrzegawczy. Szczegółowe informacje na ten temat można również znaleźć w sieci, np. na stronie www.mazda.pl.

Bezpieczny samochód - nowoczesne rozwiązania

Systemy bezpieczeństwa w samochodzie takie jak i-Activsense oraz ich odpowiedniki stosowane w pojazdach innych marek, są w stanie znacząco zmniejszyć liczbę wypadków na drogach, zwiększając bezpieczeństwo kierowcy oraz jego pasażerów. Pozwolą na uniknięcie zderzenia podczas jazdy w korku lub zminimalizowanie jego skutków w sytuacji, gdy poprzedzający samochód nagle zahamuje.

Warto przy tym pamiętać, że najważniejszy jest człowiek. W 2014 roku głównymi przyczynami wypadków były nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu, niedostosowywanie prędkości do warunków ruchu, niewłaściwe zachowania wobec pieszych i niezachowanie bezpiecznej odległości między samochodami.

Wielu tym zdarzeniom udałoby się zapobiec, gdyby samochody w nich uczestniczące miały na wyposażeniu najnowsze systemy bezpieczeństwa. Jeszcze więcej udałoby się uniknąć, gdyby kierowcy stosowali się do przepisów i unikali niebezpiecznych sytuacji.

Artykuł powstał we współpracy z Mazda.

Źródło artykułu:WP Facet
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (4)