Szukasz roweru na każde warunki? Wybierz rower górski
Rowery górskie cieszą się niesłabnącą popularnością. Jedni wykorzystują je zgodnie z przeznaczeniem, a więc do szaleństw np. na single trackach, a inni traktują je jako wygodny środek transportu z punktu A do punktu B. Pomiędzy tymi grupami są też miłośnicy eksplorowania leśnych bezdroży. Jaki jest najczęściej wybierany przepis na rower górski?
28.04.2023 09:40
Rowery potocznie zwane "góralami" prawdopodobnie nigdy nie wyjdą z mody. Jedni cenią je za możliwości pokonywania nieutwardzonych szlaków i wytrzymałość, a inni wybierają takie jednoślady, chcąc mieć jeden sprzęt do wszystkiego. Wygodna pozycja, szerokie koła, amortyzacja i mnogość przełożeń to klucze do sukcesu, choć z biegiem lat przepis na idealny jednoślad tego typu ulega modyfikacjom. Największą popularnością cieszą się tzw. hardtaile, a więc rowery z amortyzowanym widelcem i sztywną ramą. Są tańsze i łatwiejsze w eksploatacji niż jednoślady z pełną amortyzacją, a energia pedałowania nie jest marnowana na ugięcie tylnego amortyzatora.
Rozmiar ma znaczenie
Wiele lat temu wybór rozmiaru roweru górskiego ograniczał się jedynie do odpowiedniego dopasowania ramy do wzrostu właściciela. Tu warto sugerować się tabelami dostarczonymi przez producenta, przy czym coraz rzadziej spotykane są wartości podawane w calach, a częściej z przedziału od S do XXL. Wynika to z tego, że z biegiem czasu wybór rozmiaru kół rozrósł się do trzech opcji.
Rowery z kołami o średnicy 26" kiedyś były standardem, a teraz poleca się je głównie dla młodzieży. Zapewniały zwrotność i były lżejsze. Na przeciwległym biegunie znajduje się rozmiar 29". Takie koła mają większy kontakt roweru z podłożem, co przekłada się na łatwiejsze utrzymanie równowagi i zwiększoną stabilność, a także lepszy komfort jazdy. Pomiędzy tym jest jeszcze rozmiar 27,5", który odznacza się doskonałą zwrotnością i dynamiką.
Szukając uniwersalnego rozwiązania, ważnym elementem są też opony, a konkretnie ich bieżnik i szerokość. Do jazdy rekreacyjnej zalecane są opony o szerokości od 2,1" do 2,4" w konfiguracji 2 opon w takim samym rozmiarze lub opony tylnej węższej o 0,1" do 0,2", żeby zapewnić lepsze przyspieszenie. Poszukując opony na asfalt, warto wybrać taką z niskim i gęstym bieżnikiem.
Złoty standard wyposażenia
W kwestii wyposażenia rowery górskie mają kilka cech wspólnych. Przede wszystkim coraz rzadziej spotyka się hamulce szczękowe, więc nawet budżetowe górale mają na pokładzie mechaniczne hamulce tarczowe. W droższych modelach stosuje się układy hydrauliczne. Zapewniają lepsze wyczucie dozowania siły hamowania.
Zmienił się też trend w kwestii amortyzacji. Przedni widelec zazwyczaj ma 100 mm skoku, a tłumienie olejowo-powietrzne jest normą już w rowerach za ok. 4 tys. zł. W niższym przedziale cenowym nadal rządzą klasyczne sprężyny i olej, ale odpowiednio ustawione potrafią odwdzięczyć się wysokim poziomem komfortu. W skrajnych przypadkach można wymienić olej na gęstszy lub rzadszy.
Co w napędzie piszczy?
Standardy napędów również zmieniają się z biegiem lat. Kiedyś przywiązywano dużą wagę do liczby przełożeń i najczęściej spotykano konfigurację w składzie 3 przełożenia z przodu i 7 do 9 przełożeń z tyłu. Z czasem zaczęto stosować konfigurację z 2 przełożeniami z przodu, a teraz coraz częściej producenci w ogóle pozbywają się przedniej przerzutki. W zamian oferują 10 do 12 przełożeń z tyłu. To stanowi spore ułatwienie podczas jazdy, bo nie trzeba mieć na uwadze krzyżowania łańcucha i ocierania o wózek przedniej przerzutki.
Kiedy już wybierzecie właściwą konfigurację napędu, to pozostaje jeszcze określenie grupy osprzętu. Każdy producent ma kilka serii, które różnią się ceną, trwałością, masą i zastosowaniem. Na przykład grupy Shimano takie jak Tourney, Altus i Acera są polecane do rekreacyjnej jazdy w lesie i codziennej jazdy, p.. po mieście. Grupa Alivio powinna już z powodzeniem przetrwać maraton górski. Dalej mamy Deore, SLX, Deore XT oraz najwyższą – XTR. Różnice są odczuwalne w płynności działania i ogólnej masie roweru.
Pod napięciem
Ciekawą alternatywę dla rowerów z klasycznym napędem stanowią jednoślady elektryczne, dzięki którym można zajechać jeszcze dalej i przy mniejszym wysiłku. Co prawda nie ma nic za darmo, bo silnik i bateria podnoszą masę roweru, ale za to przy dojazdach do pracy będziecie mniej zmęczeni, a podczas weekendowych wycieczek włożycie mniej wysiłku w dotarcie do nowych, ciekawych miejsc. Wspomaganie elektryczne działa do ustalonej przepisami prędkości 25 km/h.
Jak widać, wybór roweru górskiego jest łatwy, jeśli ma się odpowiednio określone wymagania. Taki sprzęt świetnie sprawdzi się w mieście oraz w lesie, a po założeniu bagażnika i sakw będzie doskonałym kompanem do posmakowania rowerowej turystyki. W zależności od konfiguracji opon może służyć do przemieszczania się po bezdrożach lub szybkiej i wygodnej jazdy na asfalcie.