Szybsze niż "Pendolino"

Pół wieku temu konstruktorzy z Kraju Rad zbudowali maszynę zdolną osiągać prędkość 360 km/h.

Obraz

/ 5Rosyjskie "Pendolino"

Obraz
© PD

"Pendolino" może mknąć z prędkością 200 - 250 km/h. To sporo, ale w porównaniu z sowieckim pociągiem bardzo niewiele. Pół wieku temu konstruktorzy z Kraju Rad zbudowali bowiem maszynę zdolną osiągać prędkość 360 km/h. Jak? Bardzo prosto - z pomocą silników odrzutowych zamontowanych na wagonie.

/ 5Rosyjskie "Pendolino"

Obraz
© PD

Pociąg-torpeda o symbolu SVL powstał w ZSRS w 1970 roku. Zbudowano go na bazie składu tradycyjnej kolejki elektrycznej ER22. Rzecz jasna konstruktorzy dokonali szeregu modyfikacji - przede wszystkim kwadratowej "puszce" wagonu nadano bardziej aerodynamiczne kształty. W tylnej części zaś zamontowano dwa potężne silniki odrzutowe z pasażerskiego Yaka 40.

Gotowy SVL, zmontowany w fabryce kolejowej w obwodzie twerskim, miał 28 metrów długości i ważył 54,4 tony. Z tego 7,4 tony to masa paliwa potrzebnego do rozpędzenia maszyny. Mimo że teoretycznie zdolny był do osiągnięcia 360 km/h, w fazie testów udało się go rozpędzić do 250 km/h.

/ 5Rosyjskie "Pendolino"

Obraz
© PD

W zamyśle planistów SVL miała być kolejowym superekspresem - odrzutowe wagony pasażerskie miały być wykorzystywane na ciągnących się przez całą Rosję liniach kolejowych. Dzięki nim podróż z zachodu na wschód sowieckiego imperium miała być znacznie szybsza i wygodniejsza.

Ostatecznie jednak tak się nie stało. Jak wiele innych sowieckich wynalazków odrzutowy pociąg skręcił na bocznicę historii i tam już pozostał. Wszystkiemu winne było gigantyczne zużycie paliwa - SVL zużywał go więcej, niż samoloty odrzutowe. No i mimo wszystko był jednak od nich wolniejszy.

/ 5Rosyjskie "Pendolino"

Obraz
© PD

Co ciekawe - po drugiej stronie żelaznej kurtyny również istniał odrzutowy pociąg. W 1960 roku amerykański inżynier Don Wetzel pracował nad tym, by uczynić transport kolejowy tańszym, szybszym i bezpieczniejszym. On również doszedł do wniosku, że jako napęd możnaby wykorzystać silniki odrzutowe. W 1966 roku na bazie lokomotywy DRK-3 i dwóch silników odrzutowych General Electric J47-19 stworzył prototyp o nazwie Czarny Chrząszcz.

/ 5Rosyjskie "Pendolino"

Obraz
© PD

Testy odrzutowego pociągu odbyły się na torach kolejowych łączących Indianę z Ohio. Na prostym odcinku Chrząszcz pomknął z prędkością 294 km/h.

Do dziś jest to największa prędkość, jaką udało się osiągnąć lokomotywie w USA. Niestety - również ten pomysł zarzucono. Po testach silniki zdemontowano, a lokomotywa wróciła do normalnej pracy.

Z kolei niszczejący prototyp SVL zobaczyć można wśród innych starych wagonów gdzieś na tyłach twerskiej fabryki kolejowej. SVL upamiętnia też pomnik, który stoi w centrum miasta Twer.

(eM)/PFi, facet.wp.pl

Wybrane dla Ciebie

Funkcjonalne smartwatche do 500 zł. Zdziwisz się, co potrafią
Funkcjonalne smartwatche do 500 zł. Zdziwisz się, co potrafią
Jedyna rzecz, którą musi mieć w szafie każdy facet. Przyda się teraz i wiosną
Jedyna rzecz, którą musi mieć w szafie każdy facet. Przyda się teraz i wiosną
Najpopularniejsze słuchawki z redukcją szumów za mniej niż 300 zł
Najpopularniejsze słuchawki z redukcją szumów za mniej niż 300 zł
Jaka kurtka na stok? Kurzajewski nie mógł wybrać lepiej. Ten model jeszcze długo mu posłuży
Jaka kurtka na stok? Kurzajewski nie mógł wybrać lepiej. Ten model jeszcze długo mu posłuży
Najtańsze soundbary z subwooferem. Co kupisz za mniej niż 600 zł?
Najtańsze soundbary z subwooferem. Co kupisz za mniej niż 600 zł?
Jędrzejak zna skuteczny sposób na mrozy. Wydasz na niego zaskakująco mało
Jędrzejak zna skuteczny sposób na mrozy. Wydasz na niego zaskakująco mało
Popularne projektory laserowe do 5 tys. zł. Dlaczego warto je wybrać?
Popularne projektory laserowe do 5 tys. zł. Dlaczego warto je wybrać?
System multimedialny w starym samochodzie. Jak to zrobić?
System multimedialny w starym samochodzie. Jak to zrobić?
Wybieramy kapcie męskie: śmieszne, ciepłe, a może skórzane?
Wybieramy kapcie męskie: śmieszne, ciepłe, a może skórzane?
Ciepła i praktyczna kurtka narciarska męska. Jaką wybrać, aby posłużyła ci przez lata?
Ciepła i praktyczna kurtka narciarska męska. Jaką wybrać, aby posłużyła ci przez lata?
Kultowe trapery kupisz za grosze. Podobne nosi Maciej Musiał
Kultowe trapery kupisz za grosze. Podobne nosi Maciej Musiał
Swetry i bluzy męskie. Przegląd najmodniejszych modeli na zimę
Swetry i bluzy męskie. Przegląd najmodniejszych modeli na zimę