Trwa ładowanie...
22-10-2013 13:41

Tak ubierają się Polacy!

Tak ubierają się Polacy!Źródło: mat.pras./Fox TV
dbhkzx9
dbhkzx9

Przystępując do produkcji pierwszego, polskiego, modowego talent show "Projektanci na start", kanał FOX Life we współpracy z agencją badawczą SW Research sprawdził zainteresowanie Polaków tematyką mody i zapytał o opinie i wyobrażenia dotyczące pracy projektantów. Oto najciekawsze dane:

  • * Większość badanych ujawniła zainteresowanie modą.* To potwierdza tezę, że w polskich realiach moda na modę stała się swego rodzaju zjawiskiem społecznym. Aż 54,5 proc. badanych odpowiedziało twierdząco na pytanie, czy interesuje się tą tematyką. Większy odsetek zainteresowanych stanowi populacja kobiet, wśród których prawie 23 proc. zadeklarowało, że bardzo interesuje się tym tematem. Wśród mężczyzn największe zainteresowanie wyraziło 14 proc. populacji.
  • * Polki i Polacy wykazali się dużą znajomością projektantów mody -* tylko 21 proc. nie było w stanie samodzielnie podać nazwiska żadnego polskiego twórcy. Najbardziej znana okazała się Ewa Minge, którą wskazało aż 34 proc. respondentów, drugie miejsce pod względem popularności zajął Maciej Zień, wskazany przez 19 proc. populacji, a trzeci był duet Paprocki&Brzozowski, wskazywany przez 18 proc. badanych. Większą znajomością projektantów wykazywały się kobiety niż mężczyźni. Spora znajomość rynku modowego nie ma jednak odzwierciedlenia w kupowaniu ubrań zaprojektowanych przez polskich projektantów - zaledwie co 4 osoba zadeklarowała, że ceni sobie polskie projekty.
  • * Kogo uważamy za trendsettera?* Prawie 60 proc. badanych uznało, że trendy w polskim świecie mody wyznaczane są głównie przez celebrytów. Następnie pojawili się projektanci mody (częściej zagraniczni niż rodzimi). Znacznie rzadziej wymieniani przez badanych byli popularni blogerzy i blogerki modowe - wskazało ich tylko 23,7 proc. badanych.
  • * Recepta na sukces.* Aby być dobrym projektantem mody, zdaniem badanych, trzeba przede wszystkim posiadać 3 cechy osobowości. Przede wszystkim mieć własny styl, być oryginalnym (45,1 proc.), a następnie posiadać intuicję, wyczucie trendów (41,8 proc.). Te predyspozycje byłyby jednak niekompletne, gdy projektant nie odznaczał się pasją i zamiłowaniem do tego robi (41,3 proc.). Dopiero w dalszej kolejności respondenci wymieniali talent (37,9 proc.), umiejętność rysowania i projektowania (19,3 proc.), kompetencje w zakresie sprzedaży i promocji (15,6 proc.), doświadczenie (14 proc.), kontakty w branży (11,6 proc.), wytrwałość (8,6 proc.), umiejętność szycia (7,6 proc.), przygotowanie dobrego biznesplan (7,1 proc.), praca nad warsztatem krawieckim (6,1 proc.), i odpowiednie wykształcenie (1,5 proc.). To oznacza, że Polacy wciąż nie dostrzegają, że w projektowaniu mody liczy się także dobry biznesplan i umiejętność sprzedaży swoich ubrań.
  • * Dobrze ubrani - to my!* Z perspektywy obojga płci, Polki raczej nie mają sobie nic do zarzucenia, jeśli chodzi o styl ubierania się. 73% badanych ocenia styl pań jako raczej lub bardzo dobry. Nieco gorzej jest jednak u Polaków - co 4 osoba (24,6 proc.) wystawia panom ocenę negatywną, najczęstsza ocena to przeciętna (41 proc.). Dobry styl u Polaków został zauważony przez jedynie przez co 3 respondenta (34,5 proc.). Odnośnie samych siebie zarówno kobiety jak i mężczyźni mają podzielone zdanie, jednak z reguły uważamy się za osoby raczej lub zdecydowanie modnie ubrane (56 proc.). Zaledwie 3 proc. badanych wykazało się zdecydowaną samokrytyką.
  • * Męski ideał mody.* Najlepiej ubranym Polakiem, zdaniem respondentów, jest Oliver Janiak, którego wskazało 7 proc. badanych. Na 2 miejscu znalazł się Krzysztof Ibisz z 3 proc. wskazań, a na 3 miejscu ex aequo Borys Szyc i Kuba Wojewódzki (po 3 proc.). Kolejne miejsca zajęli: Michał Żebrowski, Robert Kozyra, Marcin Prokop, Bogusław Linda, Filip Bobek i Piotr Adamczyk. Część respondentów (30 proc.) nie potrafiła wskazać najlepiej ubranego Polaka, a 31 proc. wskazało inne osoby.
  • * Najlepiej ubrana Polka.* Tą, zdaniem respondentów, jest Małgorzata Kożuchowska, którą wskazało 9 proc. badanych. Kolejne miejsca na podium zajęły Małgorzata Socha (8 proc.) i Jolanta Kwaśniewska (6 proc.). 4 proc. respondentów wybrało Grażynę Torbicką, a 3 proc. Dorotę Rabczewską. Kolejne były: Anja Rubik, Anna Przybylska, Anna Mucha, Edyta Górniak i Beata Tyszkiewicz. Co 4 respondent nie wiedział jak odpowiedzieć na to pytanie (26 proc.) lub wybrał inną osobę (25 proc.).
  • * Polska stolica mody...* Tu nie ma zaskoczenia. Zdaniem większości respondentów polską stolicą mody jest Warszawa (61,6 proc.), która wyraźnie zdystansowała pozostałe miasta. Na 2 miejscu wymieniana była Łódź (14,9 proc.), w której kręcono zdjęcia do programu "Projektanci na start", a na 3 Kraków (9,6 proc.). Miejsca poza podium przypadły Sopotowi (8,8 proc.) i innym miastom (5,2 proc.).
  • * Kto nas inspiruje?* Najczęściej wymienianym źródłem inspiracji modowych jest obserwacja mody ulicznej (51,4 proc.). Kolejnym ważnym przekaźnikiem aktualnych stylów są programy telewizyjne (46,8 proc.). Nieco rzadziej inspirujemy się magazynami promocyjnymi galerii handlowych (37,4 proc.). Tylko co 5 osoba deklaruje, że śledzi serwisy lub magazyny branżowe (modowe). Warto zauważyć relatywnie słabą pozycję internetu - blogi modowe stanowią inspirację jedynie dla 15,8 proc., niemal dwukrotnie rzadziej wymieniane są profile w serwisach społecznościowych, a najrzadziej wskazywane były serwisy plotkarskie.
  • * Co i gdzie kupujemy?* Swoje inspiracje najczęściej realizujemy poprzez zakup ubrań w markowych sklepach w galeriach handlowych (48,5 proc.). Nieco rzadziej Polacy dokonują zakupu odzieży w butikach i małych sklepach (30,9 proc.). Wysoką, 3 pozycję, zajmują second-handy, czyli sklepy z odzieżą używaną (26,1 proc.). Mimo słabego wpływu Internetu na inspiracje modowe, stanowi on 4 najpopularniejsze miejsce zakupów ubraniowych (25,5 proc.). Kobiety i mężczyźni różnią się pod względem stylów kupowania odzieży - panie znacznie częściej od panów preferują małe sklepy, butiki i second-handy.
  • * Blisko 60 proc. Polaków zadeklarowało chęć obejrzenia pierwszego polskiego modowego talent show!* Ponad połowa badanych (59,1 proc.) chciałaby obejrzeć pierwszy polski talent show o projektantach mody. Warto zaznaczyć, że najbardziej zainteresowana programem byłaby kobieca część populacji (66,8 proc.).
dbhkzx9
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dbhkzx9