Team leader - szef, przyjaciel i biznesmen
21.04.2015 13:12
Myślenie strategiczne, zdolności organizacyjne i gotowość do podejmowania ryzyka to nie jedyne umiejętności, jakie musi posiadać dobry leader zespołu. Jakie dodatkowe cechy powinien mieć szef, by jego team skutecznie sprzedawał?
Szacunek dla drugiego człowieka
Powodzenie każdego przedsięwzięcia zależy od ludzi. Dlatego istnieją kompetencje, które nigdy nie tracą na wartości i bez względu na trendy gospodarcze czy społeczne zawsze będą pożądane właśnie u team leadera. To budowanie zaufania i szacunek dla innych ludzi, ich opinii i postaw bez względu na czas i miejsce czy rodzaj wykonywanych zadań. W zespołach spotykają się ludzie z różnych pokoleń, o różnych temperamentach i punktach widzenia. Dlatego dobry szef jest otwarty na te odmienności i je akceptuje. Dopasowuje komunikację do każdego członka zespołu. Śledzi również zmiany, jakie zachodzą w jego grupie i szybko reaguje na wszelkie zgrzyty. "O klasie profesjonalisty decydują przede wszystkim doświadczenie, wiedza i indywidualne umiejętności interpersonalne" - potwierdza Paweł Gniazdowski, dyrektor zarządzający w jednej z międzynarodowych firm konsultingowych. To właśnie umiejętności interpersonalne mogą zaważyć na tym, czy uda się pozyskać partnerów biznesowych, od których zależy sukces przedsięwzięcia. Szef,
który nie szanuje ludzi, skazuje swój zespół na klęskę. Praca z nim staje się niekomfortowa i nieefektywna, przez co trudniej osiągnąć cele sprzedażowe. Ponadto raz obrażony klient nigdy więcej do firmy nie wróci i odradzi jej usługi wszystkim swoim znajomym.
Zarażanie potrzebą rozwoju
Zwycięskie zespoły budują ludzie, którzy nie ustają w uczeniu się i poszerzaniu swoich horyzontów. Ważne, by podejmować nowe wyzwania i wciąż wykraczać poza dotychczasowe, utarte schematy działania. Wyniki amerykańskich badań z początku XXI wieku wskazują na samodoskonalenie jako czynność bardzo istotną dla odnoszenia sukcesów. Bowiem osoby, które się rozwijają, mają poczucie kontroli i bycia dobrym w tym, co robią, dzięki czemu osiągają swoje cele. Poza tym szef, który sam uczestniczy w różnych szkoleniach, zdobywa w oczach zespołu prawo do wymagania od grupy zdobywania i stosowania nowej wiedzy i umiejętności oraz szukania coraz lepszych rozwiązań sprzedażowych.
Uczenie odpowiedzialności zamiast kontroli
Poczucie chaosu spowodowane ciągłymi zmianami i brakiem organizacji potrafi zdemotywować każdego. Dobra organizacja, rozumiana nie jako ciągła kontrola, ale rozsądne planowanie, to umiejętność team leadera o ogromnym znaczeniu dla powodzenia każdego projektu. Przy czym ważniejsze są wyniki, a nie realizacja zajęć w określonych godzinach czy miejscu. Dobry szef uczy odpowiedzialności za podjęte działania, a nie pilnuje sztywnego przestrzegania metod ich wykonywania. Chyba najbardziej elastyczną formą biznesu jest sieć sprzedaży bezpośredniej - a najbardziej znane na świecie przedsięwzięcia tego typu opierają się na sprzedaży kosmetyków, jak np. AVON. Wbrew pozorom firmy tak sprofilowane dają możliwości rozwoju zawodowego nie tylko kobietom. Wielu mężczyzn, nie rezygnując z obecnej pracy, sprawdza się w budowaniu własnego zespołu sprzedażowego. Zaczynają od podpisania umowy i
rejestracji w sklepie online, a kończą jako naprawdę duzi dystrybutorzy. Team leader w takim biznesie pełni rolę nie tylko szefa, ale często również przyjaciela, ponieważ tworzenie sieci sprzedaży najczęściej rozpoczyna się od swoich znajomych i rodziny. W takim wypadku jeszcze ważniejsza staje się umiejętność budowania dobrych relacji zawodowych mimo więzi osobistych łączących członków zespołu.