Trwa ładowanie...
12-10-2012 09:13

Tego brakuje polskim mężczyznom

Tego brakuje polskim mężczyznomŹródło: AFP
d2xl0fc
d2xl0fc

Honor, lojalność, odwaga, czyli postawa iście rycerska - tego kobiety szukają w mężczyznach, ale czy znajdują? Aż 40 proc. pań uważa, że we współczesnym świecie męskość przeżywa poważny kryzys.

W zawiłym labiryncie kobiecych oczekiwań mężczyznom coraz trudniej znaleźć wyjście z napisem "jestem prawdziwym mężczyzną". Okazuje się, że w mniemaniu kobiet nie wygląd i siła czynią z mężczyzny mężczyznę, a pewne cechy, których brak doprowadził w dzisiejszych czasach do kryzysu męskości.

"Około 40 proc. kobiet i mężczyzn w Polsce jest zdania, że nastąpił kryzys męskości. Mężczyźni utożsamiają go ze zbyt dużą dbałością o sferę fizyczną, za niemęskie uważają również brak rywalizacji i osiągnięć. Kobiety natomiast widzą problemem w zbyt dużym egoizmie i zrzucaniu na nie przez mężczyzn odpowiedzialności" - przyznaje socjolog Krzysztof Martyniak.

Czym panowie podpadli paniom? Za najbardziej niemęskie zachowanie 36 proc. kobiet uważa obarczanie ich obowiązkami, które dotychczas przypisane były mężczyznom. Nieco mniejszy odsetek pań, bo 34 proc. z nich, oskarża płeć przeciwną o niezdrowy egoizm i koncentrowanie się głównie na sobie, podczas gdy 30 proc. obwinia partnerów o przesadne dbanie o wygląd.

d2xl0fc

"Z badań, w których zapytano, co jest męskie, a co nie, wynika, że utożsamiane są z tym przede wszystkim cechy osobowości. Chodzi głównie o pewnego rodzaju rycerskość mężczyzn, odpowiedzialność, hart ducha i umiejętność adoracji kobiet" - podkreśla Martyniak.

Choć kobiety porzuciły już role księżniczek uwięzionych w wieży, założyły spodnie i zdobyły nowe przestrzenie życia społecznego, to nadal wypatrują swoich rycerzy. Dla 90 proc. z nich lojalność, honor i odwaga, to jedne z najważniejszych cech, jakich szukają u mężczyzn. Najbezpieczniej czują się w towarzystwie panów, którzy są odpowiedzialni, stanowczy i potrafią zadbać o rodzinę. Jednak tak naprawdę ile kobiet i ilu mężczyzn, tyle definicji męskości.

"Jest wiele cech męskości, tylko każdy z nas szuka czego innego. Inaczej postrzegają ją 20- latkowie, a jeszcze inaczej ludzie dojrzalsi. Dla mnie męskość to przede wszystkim pasja" - mówi dziennikarz radiowy, Rafał Bryndal.

Podobnego zdania jest dziennikarka Marzena Rogalska, którą mężczyzna jest w stanie uwieść właśnie swoją pasją, ale nie tylko. "Nieważne, czy jest wysoki czy niski, przede wszystkim musi być odpowiedzialny. Niesamowitym afrodyzjakiem jest dla mnie również poczucie humoru i inteligencja" - dodaje.

d2xl0fc

Okazuje się jednak, że fizyczność nie do końca jest bez znaczenia. Dla 43 proc. kobiet mężczyzna musi nie tylko być szarmancki i odważny, ale i sprawny oraz silny - wynika z badań przeprowadzonych przez TNS OBOP.

"To, co kobiety lubią u facetów, to również odpowiednie owłosienie. Pożądany jest m.in. zarost na twarzy, który świadczy o wysokim poziomie testosteronu. Natomiast przesadne depilowanie się i zbyt duża dbałość o paznokcie - to kobiety odstrasza" - zaznacza socjolog, Agata Grabowska.

Socjologowie zauważają ponadto, że kryzys męskości nie wynika jedynie ze zmian postaw mężczyzn, ale również ze zmian modelu relacji partnerskich. Kobiety, które wywalczyły równouprawnienie i poszerzyły pole swoich zadań, mają jednocześnie coraz większe oczekiwania w stosunku do panów. Kobiety-matki powinny zwrócić uwagę jeszcze na jedną rzecz - na to jak wychowują synów i czy aby na pewno nie one wypuszczają spod swych skrzydeł coraz mniej męskich maminsynków?

d2xl0fc
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2xl0fc

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj