WAŻNE
TERAZ

Polscy siatkarze pokonali Holandię!

Ten samolot powstanie w USA! To mogła być polska broń?

Mogliśmy mieć Skorpiona... 20 lat temu!

Obraz

/ 10Mogliśmy mieć Skorpiona... 20 lat temu!

Obraz
© Mat. pras. - Textron AirLand

Polscy specjaliści pod kierownictwem inż. Andrzeja Frydrychewicza opracowali projekt lekkiego samolotu wsparcia wojsk lądowych. Zgodnie z analizami dotyczącymi działań wojennych w Wietnamie i Afganistanie miał być: zwrotny, silnie uzbrojony, zdolny do krótkiego startu i lądowania, a także tani w budowie i eksploatacji...

/ 10Nowe żądania armii

Obraz
© YouTube/Scorpion Jet

Niestety, projekt utknął w martwym punkcie, gdy armia zażądała, by samolot mógł osiągać większą prędkość (1000 km/h - przy proponowanych 640 km/h) oraz miał większy udźwig (do 4000 kg). Niestety modyfikacje sprawiły, że Skorpion stracił swoje pierwotne zalety.

/ 10Oceny dokonał m.in. Henryk Goryszewski

Obraz
© YouTube/Scorpion Jet

Prace trwały jednak dalej, wybrano nawet silnik - amerykański Textron Lycoming LF 507 oraz stworzono makietę samolotu, którą przekazano wojsku, a której oceny dokonał m.in. wicepremier Henryk Goryszewski.

/ 10Armia wycofała się z projektu

Obraz
© YouTube/Scorpion Jet

Ostatecznie jednak armia nie chciała finansować dalszych testów. I mogłoby się zdawać, że koncepcja lekkiego, zwrotnego samolotu, który mógłby spełniać zadania bliskiego wsparcia w czasie konfliktów o małej intensywności, przegrała z innymi projektami. Ale...

/ 10Nie ma Skorpiona, ale jest... Scorpion

Obraz
© YouTube/Scorpion Jet

Jednak na początku zeszłego roku amerykańskie koncerny Textron AirLand LLC, joint venture Textron Inc. oraz AirLand Enterprises LLC zaczęły pracować nad samolotem, któremu nadano nazwę Scorpion. Co więcej, niebawem powstał prototyp, który przeszedł już próby silników (turbowentylatorowe Honeywell TF731).

/ 10Podobne osiągi... już 20 lat temu?

Obraz
© YouTube/Scorpion Jet

Polska konstrukcja miała mieć następujące parametry techniczne: rozpiętość skrzydeł - 10 m, długość - 12 m, wysokość - 4,20 m, maksymalną prędkość - 1040 km/h, maksymalny pułap operacyjny - 12 000 m.

/ 10Parametry Scorpiona

Obraz
© YouTube/Scorpion Jet

Konstrukcja amerykańska ma inne parametry: rozpiętość skrzydeł - 14,45 m, długość - 13, 29 m, wysokość - 4,27 m, prędkość - 833 km/h, maksymalny pułap operacyjny - 13716 m.

/ 10Byli pracownicy Departamentu Obrony USA zarobią na Scorpionie?

Obraz
© YouTube/Scorpion Jet

Można się domyślać, że ktoś albo ma olbrzymie wyczucie rynku, albo wiedzę na temat możliwości sprzedaży będącego w fazie prób odrzutowca. Tak kosztowny projekt jest bowiem prowadzony nie tyle przez gigantów - Textron, Inc., to czołowy producent militarnych śmigłowców, filia firmy Bell Helicopter, a Cessna Aircraft to jeden z najbardziej znanych producentów lekkich samolotów - co przez AirLand Enterprises, przedsiębiorstwa stworzonego przez dawnych pracowników Departamentu Obrony USA, przy wsparciu wspomnianych dużych firm.

/ 10Armia USA zaoszczędzi miliard dolarów rocznie!

Obraz
© Mat. pras. - Business Wire

Czy ważący 5352 kg, lekki, dwusilnikowy odrzutowiec rozpoznawczo-uderzeniowy zostanie kupiony przez armię? Już teraz można było usłyszeć słowa byłego sekretarza USAF (ang. United States Air Force - Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych), który twierdzi, że Pentagon może zaoszczędzić dzięki Scorpionowi miliard dolarów rocznie. Jest to komentarz dotyczący kosztów eksploatacji testowanej obecnie maszyny - godzina lotu ma kosztować 3000 dol., podczas gdy inne samoloty, wykorzystywane do podobnych zadań, takie jak zakupione przez Polskę F-16 (godzina lotu - 4182 dol.), są o wiele droższe w utrzymaniu.

10 / 10Tak miał wyglądać polski PZL 230 Skorpion!

Obraz
© Maciej Ograbek/CC 2.5

Czy w amerykańskiej konstrukcji można odnaleźć echa polskiej myśli inżynierskiej? Trudno tu mówić o plagiacie. Nasz samolot, skonstruowany w układzie kaczki i początkowo widziany jako turbośmigłowiec, różni się od amerykańskiego odrzutowego górnopłata. Można jednak powiedzieć, że już ponad 20 lat temu dysponowaliśmy myślą techniczną, dzięki której nie musielibyśmy kupować drogich maszyn z USA, a kto wie, może nawet zarabiali na sprzedaży polskich samolotów.

Ijuh, facet.wp.pl

Wybrane dla Ciebie

Funkcjonalne smartwatche do 500 zł. Zdziwisz się, co potrafią
Funkcjonalne smartwatche do 500 zł. Zdziwisz się, co potrafią
Jedyna rzecz, którą musi mieć w szafie każdy facet. Przyda się teraz i wiosną
Jedyna rzecz, którą musi mieć w szafie każdy facet. Przyda się teraz i wiosną
Najpopularniejsze słuchawki z redukcją szumów za mniej niż 300 zł
Najpopularniejsze słuchawki z redukcją szumów za mniej niż 300 zł
Jaka kurtka na stok? Kurzajewski nie mógł wybrać lepiej. Ten model jeszcze długo mu posłuży
Jaka kurtka na stok? Kurzajewski nie mógł wybrać lepiej. Ten model jeszcze długo mu posłuży
Najtańsze soundbary z subwooferem. Co kupisz za mniej niż 600 zł?
Najtańsze soundbary z subwooferem. Co kupisz za mniej niż 600 zł?
Jędrzejak zna skuteczny sposób na mrozy. Wydasz na niego zaskakująco mało
Jędrzejak zna skuteczny sposób na mrozy. Wydasz na niego zaskakująco mało
Popularne projektory laserowe do 5 tys. zł. Dlaczego warto je wybrać?
Popularne projektory laserowe do 5 tys. zł. Dlaczego warto je wybrać?
System multimedialny w starym samochodzie. Jak to zrobić?
System multimedialny w starym samochodzie. Jak to zrobić?
Wybieramy kapcie męskie: śmieszne, ciepłe, a może skórzane?
Wybieramy kapcie męskie: śmieszne, ciepłe, a może skórzane?
Ciepła i praktyczna kurtka narciarska męska. Jaką wybrać, aby posłużyła ci przez lata?
Ciepła i praktyczna kurtka narciarska męska. Jaką wybrać, aby posłużyła ci przez lata?
Kultowe trapery kupisz za grosze. Podobne nosi Maciej Musiał
Kultowe trapery kupisz za grosze. Podobne nosi Maciej Musiał
Swetry i bluzy męskie. Przegląd najmodniejszych modeli na zimę
Swetry i bluzy męskie. Przegląd najmodniejszych modeli na zimę