To bezapelacyjnie najszybszy myśliwiec świata
Mimo upływu kilku dekad Mig-25 wciąż pozostaje niekwestionowanym liderem pod względem rekordów szybkości pobitych przez myśliwiec przechwytujący. Sowiecka konstrukcja nie ma pod tym względem sobie równych.
06.03.2015 | aktual.: 27.03.2015 16:18
Pierwsze prace nad projektem sięgają lat 50. ubiegłego wieku. Bezpośrednim impulsem, który uświadomił Sowietom konieczność skonstruowania nowoczesnego myśliwca przechwytującego, było realne zagrożenie ze strony amerykańskiego bombowca B-58 oraz to mające się dopiero pojawić ze strony XB-70 Valkyrie (samolot eksperymentalny) oraz SR-71 Blackbird (samolot dalekiego zwiadu strategicznego). Podstawowe kryteria projektu były następujące: myśliwiec miał osiągać prędkości ponaddźwiękowe oraz być w stanie porażać cele znajdujące się na wysokości od 0 do 25 000 metrów. Powstał Mig-25 -jednomiejscowy, dwusilnikowy górnopłat w układzie klasycznym.
Seryjna produkcja ruszyła w roku 1969 i trwała przez kolejne 15 lat. Mig-25 doczekał się wielu wersji: wystarczy wspomnieć, że pełnił funkcję "latającego laboratorium", a jeden z egzemplarzy zmodyfikowano specjalnie dla celu pobicia kobiecych rekordów świata. W najbardziej klasycznej "odmianie" funkcjonował jednak jako myśliwiec przechwytujący. Łącznie wyprodukowano 1 190 egzemplarzy, z których część trafiła na eksport - m. in. do sił zbrojnych Kazachstanu, Gruzji, Bułgarii, Indii czy Libii. Do dziś Mig-25 pozostaje na służbie Algierii, Syrii i Armenii.
Jak przedstawia się kwestia legendarnych rekordów myśliwca? To przede wszystkim rekord prędkości wynoszący 2980 km/h oraz wznoszenia - 25 000 metrów w około 2,5 minuty (dokładnie 208 sekund). Ponadto rekord wysokości: 21 sierpnia 1977, lecąc migiem, pilot doświadczalny Aleksandr Fiedotow wzniósł się na rekordową wysokość 37 650 metrów.
(fot. wikipedia)
Łącznie na samolocie udało się pobić 29 różnych rekordów, ale Mig-25 może również pochwalić się bogatą historią eksploatacji: na przełomie lat 60. i 70. uczestniczył w misjach rozpoznawczych w Egipcie, na początku lat 80. w Syrii. Był również wykorzystywany przez siły bojowe Iraku w wojnie z Iranem oraz podczas wojny w Zatoce Perskiej. W razie konieczności myśliwiec może razić cele naziemne, znajdując się na wysokości 20 000 metrów.
Mimo że od czasów Miga-25 współczesne lotnictwo zrobiło kilka milowych kroków naprzód, myśliwiec wciąż nie doczekał się konkurenta, który pobiłby jego rekordy szybkości. Może zatem we współczesnym lotnictwie wojskowym wcale o nie chodzi?
Wybrane parametry (Mig-25P - model bazowy):
* Długość:* 19,75 m
Rozpiętość skrzydeł: 14,015 m
Maksymalna masa startowa: 36 720 kg (z 4 pociskami powietrze-powietrze R-40)
Silniki: 2 x TRDF R15BD-300
Prędkość maksymalna: 2,83 Ma (około 3470 km/h)
Zasięg: 1250-1730 km (z 4 pociskami powietrze-powietrze R-40)
Pułap: 20 700 m (z 4 pociskami powietrze-powietrze R-40)
Wznoszenie: 20 000 m w 8,9 min.