Trwa ładowanie...

To na to wydajemy w sylwestra najwięcej pieniędzy!

Share
To na to wydajemy w sylwestra najwięcej pieniędzy!
Źródło: inf.pras./onboard.pl
d3m51g1

Jacht? Pałac? Czy może tropikalna wyspa? Niedawno zapytano Polaków, jak chcieliby spędzić wymarzonego sylwestra. Ankietowani udzielili też odpowiedzi na pytania o najważniejsze elementy udanej zabawy sylwestrowej i o związane z tym wydatki.

Sylwester to magiczna noc - coś się kończy, coś zaczyna. Przejście ze starego w Nowy Rok owiane jest zawsze pewną niezwykłością i tajemniczością. Mówi się, że ,,jaki sylwester, taki cały rok", dlatego wiele osób pragnie spędzić tę noc w sposób szczególny. Potwierdza to badanie przeprowadzone przez Instytut Badawczy SW Research, według którego prawie 60 proc. respondentów uznało noc sylwestrową za czas, który powinno się spędzać w wyjątkowy sposób, inny niż pozostałe okazje. O magii 31 grudnia najmocniej przeświadczeni są najmłodsi respondenci w wieku 21-24 (62,5 proc.).

Plany i wydatki sylwestrowe

Ankieterzy postanowili też sprawdzić, gdzie Polacy zamierzają spędzić sylwestra. Jak się okazuje większość, bo aż 47 proc. naszych rodaków planuje powitać Nowy Rok na prywatnej imprezie w gronie znajomych - czyli na tak zwanej domówce. Taką formę zabawy najczęściej deklarowały osoby w wieku 21-24 lata (54,9 proc.), a najrzadziej badani powyżej 30 roku życia. Ci ostatni najchętniej spędzą sylwestra w swoich domach (32 proc.). 10 proc. wybierze się w tym roku na bal lub zorganizowaną imprezę w lokalu lub hotelu. Niewiele mniejszy odsetek spędzi sylwestra w klubie, a co szósta osoba nie ma jeszcze sprecyzowanych planów związanych ze świętowaniem nadejścia Nowego Roku. Co ciekawe wraz z wiekiem rośnie zamiłowanie do kameralnego charakteru imprezy sylwestrowej - to osoby w wieku 30-39 najczęściej spędzą ją w domu i będą bawić się przede wszystkim ze swoją rodziną (35,3 proc.) i zaledwie 9,8 proc. najmłodszych respondentów ma takie plany.

d3m51g1

Gdyby nie istniały żadne ograniczenia, Polacy najchętniej przywitaliby Nowy Rok na tropikalnej wyspie - tak zadeklarowało 27 proc. respondentów. Wysoko w rankingu wymarzonych miejsc znalazł się też wyjazd poza miasto (15 proc.) i wycieczka zagraniczna. Ponad 5 proc. respondentów wybrałoby zamek, jacht czy lodowy hotel. Z powyższych danych wynika zatem, że Polacy marzą przede wszystkim o podróżach, zarówno tych bardziej egzotycznych jak i tych po kraju. Nawet jeśli nie możemy sobie pozwolić na wymarzony wyjazd, impreza sylwestrowa może być udana pod warunkiem, że nie zabraknie na niej naszego partnera lub partnerki (wskazanych przez 62 proc. respondentów), przyjaciół i znajomych (47 proc. wskazań) i miłej atmosfery (34 proc.). Ważna okazała się także możliwość skosztowania dobrego jedzenia (31 proc.) i alkoholu (25 proc.). Na dalszym planie znalazła się przestrzeń do tańczenia (14 proc. wskazań), możliwość poznania nowych osób (9 proc.) czy dodatkowe atrakcje (8 proc.).

Jak wynika z badań, Polacy nie zamierzają specjalnie oszczędzać na tegorocznej zabawie sylwestrowej. Ich wydatki pozostaną na takim samym poziomie jak rok wcześniej - tak deklaruje ponad połowa ankietowanych. Aż 30 proc. wyda więcej niż w ubiegłym roku. Co ciekawe kategorią wydatków sylwestrowych, na którą respondenci wydadzą najwięcej pieniędzy - średnio 75 zł, są napoje alkoholowe. Kolejnymi kategoriami były: opłaty za wejście do lokalu - średnio 53 zł, strój - średnio 45 zł, transport - średnio 42 zł, posiłki - średnio 37 zł, napoje bezalkoholowe - średnio 28 zł, usługi kosmetyczne - 23 zł. Ostatnie miejsce zajęły fajerwerki, na które wydamy średnio 10 zł.

Napoje alkoholowe na zabawie sylwestrowej

Prawie 80 proc. respondentów deklaruje, że podczas nocy sylwestrowej będzie spożywać napoje alkoholowe. Najwięcej w grupie najmłodszych respondentów w wieku 21-24 lat (85 proc.). Z kolei co czwarta osoba w wieku 30 - 39 planuje spożywać jedynie napoje i drinki bez zawartości "procentów". Wśród ogółu badanych najbardziej popularnym alkoholem okazała się wódka czysta, której spożycie zadeklarowało aż 69 proc. mężczyzn i 36 proc. kobiet. Dopiero na drugim miejscu znalazł się szampan. Kobiety preferowały także wino i wódki smakowe. Mężczyźni za to częściej wskazywali na piwo czy whisky.

- Alkohol coraz częściej staje się elementem stylu życia, podkreślenia pozycji społecznej. Dla wielu osób zawartość sylwestrowego kieliszka staje się nie mniej ważna, niż wybór miejsca i stroju, dlatego przy szczególnych okazjach tym chętniej sięgamy po produkty z wyższej półki - mówi Marcin Andrzejczyk, manager marki Smirnoff w Polsce.

d3m51g1

Tym, co w znaczący sposób różnicuje styl konsumpcji alkoholu jest wiek respondentów. Osoby powyżej 30 roku życia są bardziej przywiązane do jednego typu alkoholu i rzadziej eksperymentują. Szukanie nowych połączeń to przede wszystkim domena najmłodszych ankietowanych. Ponad połowa badanych deklaruje, że woli kupić mniej alkoholu, ale za to wyższej jakości. Współczynnik ten spada wraz z wiekiem.

(fot. inf.pras./onboard.pl)

- W sylwestrowy wieczór wysokoprocentowe trunki zawsze cieszą się w Polsce dużą popularnością, jednak od kilku lat obserwujemy wzrost kultury konsumpcji alkoholu. Polacy częściej wybierają alkohol dobrej jakości, który podkreśli wyjątkowość okazji - dodaje Marcin Andrzejczyk. * Odpowiedzialne spożywanie alkoholu*

d3m51g1

Na pytanie w jaki sposób planujesz bezpieczny powrót do domu po zabawie sylwestrowej, 32 proc. respondentów zadeklarowało, że będzie miało zapewniony nocleg w miejscu imprezy. Prawie jedna czwarta (24,7 proc.) jeszcze się nad tym nie zastanawiała, a 9 proc. w ogóle nie zamierza planować bezpiecznego powrotu do domu. Jednocześnie zdecydowana większość ankietowanych nie przypomina sobie sytuacji, w której podczas powrotu z nocy sylwestrowej prowadziliby lub byliby pasażerem pojazdu z kierowcą znajdującym się pod wpływem alkoholu.

Tylko 5,5 proc. osób potrafi takie przypadki wskazać wśród swoich znajomych. Mimo takich deklaracji, w zeszłym roku według danych Komendy Głównej Policji, w sylwestrowy weekend (od piątku do niedzieli), na drogach w całej Polsce policjanci zatrzymali 945 pijanych kierowców.

(fot. inf.pras./onboard.pl )

d3m51g1

W okresie przedświątecznym i karnawałowym przypominamy naszym użytkownikom o corocznej akcji "Alkohol to odpowiedzialność. Pij rozważnie" i czterech zasadach dobrej zabawy promowaych w ramach tej akcji, z których jedna brzmi: "Nie pij, jeśli prowadzisz". Podobnie jak organizatorzy wierzymy, że może ona w realny sposób przełożyć się na poprawę bezpieczeństwa na naszych drogach.

4 zasady dobrej zabawy akcji "Alkohol to odpowiedzialność. Pij rozważnie.":

  1. * Po każdym drinku wypij szklankę wody* - alkohol odwadnia organizm. Dlatego, aby mieć dobre samopoczucie, warto uzupełniać płyny - pijąc na przemian napoje alkoholowe i bezalkoholowe.
  1. * Kiedy pijesz, pamiętaj też o jedzeniu* - jedzenie przed lub podczas picia alkoholu spowalnia jego działanie.
  1. * Nie pij, jeśli nie jesteś pełnoletni* - w świetle polskiego prawa tylko osoby, które ukończyły 18 lat mogą kupować i pić alkohol.
  1. Nie pij, jeśli prowadzisz - asertywna postawa pomaga uniknąć tragicznych skutków prowadzenia pojazdów po wpływem alkoholu. Musisz znać dopuszczalne limity i ograniczenia prawne oraz bezwzględnie stosować się do nich. Pamiętaj, że czasem najlepsza decyzja jest taka, aby nie pić w ogóle. Zawsze postępuj zgodnie z prawem i dokonuj właściwych wyborów!
d3m51g1

Metodologia Badania

Badanie zostało zrealizowane w dniach 9-13 grudnia 2012 roku, metodą internetowych zestandaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych (CAWI) przez agencję SW Research na zlecenie marki Smirnoff Black. Próba badawcza miała charakter losowy. Operatem losowania był panel internetowy StudentsWatch.pl ograniczony do osób w wieku od 21 do 39 lat.

W badaniu zebrano łącznie 883 w pełni wypełnionych kwestionariuszy, a dopuszczalny błąd statystyczny w badaniu nie przekracza 3,4 p. proc. dla całej próby. Na potrzeby uzyskania struktury płci i wieku zbliżonej do populacji Polaków w wieku 21-39 zastosowano wagi post stratyfikacyjne. Kwestionariusz wywiadu składał się z 28 pytań badawczych uzupełnionych o pytania demograficzne.

inf.pras., facet.wp.pl/ PFi

d3m51g1

Podziel się opinią

Share
d3m51g1
d3m51g1