DziewczynyTragedia samolotu Tu-154M

Tragedia samolotu Tu-154M

None

Tragedia samolotu Tu-154M
Źródło zdjęć: © Radek Pietruszka

1 / 5

Tu-154M

Obraz
© Radek Pietruszka

Prezydent Lech Kaczyński, jego małżonka oraz kilkadziesiąt innych osób zaufali radzieckiemu samolotowi. Zaufali, ponieważ eksperci zapewniali, że maszyna może latać.

Co spowodowało katastrofę, w której zginęli m.in. prezydent, politycy, duchowni, generałowie oraz inne osoby pełniące najwyższe funkcje w naszym państwie?

2 / 5

Tu-154M

Obraz
© Radek Pietruszka

Tu-154 to pasażerski samolot średniego zasięgu produkcji radzieckiej, zaprojektowany w biurze konstrukcyjnym Tupolewa. Powstało kilka wersji tej maszyny. Lech Kaczyński leciał Tu-154M z ekonomicznymi silnikami D-30KU-154, które zapewniają maszynie większy zasięg.

Ten model w hangarze samolotów rządowych był najczęściej modernizowany i jego stan wedle zapewnień specjalistów był bardzo dobry. Trudno jednak w to uwierzyć, ponieważ co jakiś czas docierały do nas informacje, że nasz rządowy tabor lotniczy nie jest w najlepszym stanie. Jak było tym razem? Na kilka pytań odpowie zapis z czarnej skrzynki, która rejestruje wszystkie zdarzenia podczas lotu, ale odpowiedź na pozostałe pytania zabrali ze sobą pasażerowie samolotu.

3 / 5

Tu-154M

Obraz
© Radek Pietruszka

Wersje:

• Tu-154 - pierwsza wersja seryjna napędzana silnikami NK-8-2
• Tu-154A - wersja z silnikami NK-2U o większym ciągu i większym zapasie paliwa
• Tu-154B - wersja o zwiększonym udźwigu napędzana silnikami NK-8-2U
• Tu-154B2 - wersja Tu-154B wyposażona w lepszą awionikę
• Tu-154S - wersja transportowa Tu-154B o powiększonym udźwigu
• Tu-155 - eksperymentalny Tu-154 w którym paliwo dla środkowego silnika stanowił wodór lub metan
• Tu-156 - eksperymentalny Tu-154 w którym paliwo dla wszystkich silników stanowił wodór lub metan
• Tu 154M (Tu-164) - wersja z oszczędniejszymi silnikami D-30KU-154, o wydłużonym zasięgu
• Tu-154M2 - dwusilnikowa wersja z nowymi silnikami PS-90A, w fazie projektu

4 / 5

Tu-154M

Obraz
© Radek Pietruszka

- Tu-154 nie jest to samolot nowoczesny.(przyp. red. technologia z lat 60-tych) Był jednak modernizowany w renomowanych, bardzo dobrych zakładach. Na lotnisku nie było odpowiednich urządzeń nawigacyjnych, pilot w zasadzie lądował po omacku. Po pierwszym nieudanym podejściu do lądowania podniósł maszynę i postanowił spróbować jeszcze raz. Był to bardzo dobry pilot, ale nie wiemy co wydarzyło się naprawdę. Możliwe, że odzyskamy zapis rozmowy z kabiny pilotów - Bartosz Głowacki "Skrzydlata Polska"

5 / 5

Tu-154M

Obraz
© Radek Pietruszka

Na remont samolotu prezydenckiego, jak podał dziś w wywiadzie prezydent Lech Wałęsa, przeznaczono ponad 70 milionów złotych.

Tu-154 były wykorzystywane z powodzeniem przez linie lotnicze m.in. byłego ZSRR, Bułgarii, Węgier, Syrii, a także Polski. PLL LOT zrezygnował jednak z wykorzystywania tych maszyn. Dwie z nich - Tu-154M Lux - zostały jednak na wyposażeniu 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego i do dziś podróżowały po całym świecie z najważniejszymi osobami w Polsce.

Komentarze (91)