MilitariaTu-95 - to najgroźniejszy rosyjski samolot

Tu‑95 - to najgroźniejszy rosyjski samolot

Tu-95 - to najgroźniejszy rosyjski samolot

25.07.2013 | aktual.: 27.12.2016 15:18

"To iluzja potęgi, której nie ma. Oni starają się pokazać światu, że są potężnym narodem, ale my nie damy im tej satysfakcji". Czyżby?

"To iluzja potęgi, której nie ma. Oni starają się pokazać światu, że są potężnym narodem, ale my nie damy im tej satysfakcji" - to reakcja Jamesa Winnefelda, szefa jednostki NORAD (Dowództwo Obrony Północnoamerykańskiej Przestrzeni Powietrznej i Kosmicznej) na serię prowokacyjnych lotów rosyjskich bombowców Tu-95 w pobliżu przestrzeni powietrznej Stanów Zjednoczonych i Kanady w 2010 roku.

"Przechwytywanie każdego lotu, który odbywa się w naszym kierunku, to woda na młyn ich propagandy" - dodał admirał, tłumacząc brak reakcji ze strony amerykańskiej.

Latający niedźwiedź

Bombowiec Tu-95 czyli "Niedźwiedź" (według kryptonimu NATO) to faktycznie jeden z najpopularniejszych sowieckich, a dziś rosyjskich samolotów-straszaków, który od kilkudziesięciu lat używany jest podczas lotów wzdłuż granic konkurencyjnych dla Rosji państw i prowokacyjnych naruszeń ich przestrzeni powietrznej.

Trzeba przyznać, że ze względu na swoje możliwości, idealnie się do takich celów nadaje - kilkadziesiąt bombowców strategicznych Tu-95 jest w stanie przenieść około jednej czwartej nuklearnego potencjału rakietowego Rosji.

Ogółem w rosyjskich siłach powietrznych aktywnie służą 32 egzemplarze maszyny (wersja Tu-95MS) - są to konstrukcje wyprodukowane w latach 80. Modernizacja samolotu została ujęta w programie rozwoju armii do 2025 roku.

1 / 4

Bomba atomowa wszech czasów

Obraz
© AFP

Tu-95 to obok słynnego amerykańskiego B-52, "latającej fortecy", jedna z nielicznych konstrukcji tego typu, które nieprzerwanie od ponad pół wieku pełnią służbę w siłach powietrznych.

Pierwszy egzemplarz bombowca strategicznego Tu-95 powstał w 1952 roku w biurze konstrukcyjnym Tupolewa, ale jego testy zakończyły się katastrofą, w której zginęła prawie połowa jedenastoosobowej załogi. Drugi egzemplarz ukończono w 1955 roku, a rok później Tu-95 już oficjalnie dołączył do wojskowej floty ZSRS, a w 1961 roku miał swój wielki dzień - przeniósł 27-tonową bombę jądrową, którą zdetonowano nad Nową Ziemią. "Car Bomba" to do dziś największy zdetonowany ładunek nuklearny.

2 / 4

Rekordowy lot

Obraz
© AFP

Przez kilkadziesiąt lat "Niedźwiedź" był stale modernizowany, a kolejne ulepszenia i udoskonalenia wciąż przynoszą wymierne efekty - w 2010 roku dwa egzemplarze Tu-95 pobiły światowy rekord w długości nieprzerwanego lotu dla tej klasy samolotów, pozostając w powietrzu przez 43 godziny i czterokrotnie tankując w powietrzu.

Trasa liczyła ponad 30 tysięcy kilometrów i biegła nad Oceanem Atlantyckim, Arktycznym i Spokojnym oraz Morzem Japońskim.

3 / 4

"Szerszenie" w pogoni za "Niedźwiedziami"

Obraz
© AFP

Bombowce Tu-95 stale używane są również w prowokacyjnych "zimnowojennych" celach. W 2007 roku "Niedźwiedzie" zakłóciły brytyjskie ćwiczenia wojskowe na Morzu Północnym - był to pierwszy tego typu incydent od czasów Zimnej Wojny.

W 2008 naruszyły przestrzeń powietrzną Japonii i skierowały się w kierunku amerykańskiego lotniskowca o napędzie atomowym "Nimitz". Kiedy znajdowały się w odległości około 800 kilometrów od okrętu Amerykanie poderwali cztery F/A-18 ("Szerszeń"). Nie zważając na amerykańską eskortę jeden z "Niedźwiedzi" przeleciał nad lotniskowcem na wysokości 600 metrów.

4 / 4

Setki ofiar i kibel w baniaku

Obraz
© AFP

Mimo wysokiego potencjału bojowego Tu-95 w dalszym ciągu ma bardzo sporą wadę: załoga nie ma możliwości katapultowania się - najwyraźniej Rosjanie wyszli z założenia, że "ludzi u nas mnogo".

` W całej historii eksploatacji "Niedźwiedzi" doszło do 28 katastrof, w których zginęło ponad 200 osób. Brak katapulty to nie jedyne wady tej konstrukcji. W starszych wersjach załoga skarżyła się na niewygodne fotele, suche i zanieczyszczone spalinami powietrze, a także... toaletę - w postaci przenośnego kanistra z nakładanym sedesem. To chyba najciekawszy szczegół techniczny bombowca, który jest w stanie przenosić atomowe głowice!

samolotbomba atomowatupolew
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (250)