Trwa ładowanie...
11-04-2014 14:35

Tym samolotem latał Adolf Hitler

Share
Tym samolotem latał Adolf HitlerŹródło: SPL/East News
d3ts9g6

To prawdziwa gratka dla pasjonatów II wojny światowej oraz miłośników przedwojennego lotnictwa. Jest jednym z ciekawszych eksponatów Krakowskiego Muzeum Lotnictwa Polskiego. Chodzi o egzemplarz niemieckiego Junkersa Ju 52 - zwiedzający mogą zapoznać się z modelem samolotu, który niegdyś był dla Adolfa Hitlera jego "Air Force One"!

Ju 52 to maszyna wszechstronna - był wykorzystywany zarówno do przewozu VIP-ów i celów pasażerskich, jak również w lotnictwie wojskowym: jako maszyna transportowa i... bojowa. Ju 52 należące do Luftwaffe zrzucały bomby podczas wojny domowej w Hiszpanii (1936-1939), a także tworzyły most powietrzny podczas Anschlussu Austrii w 1938 roku. "Największe" dokonania wojenne były jednak przed nimi - podczas II wojny światowej były właściwe obecne na każdym froncie, poczynając od Polski, a kończąc na Afryce Północnej. We wrześniu 1939 roku zrzucały bomby na Warszawę i dostarczały zaopatrzenia odciętej armii feldmarszałka Paulusa pod Stalingradem.

Warto wspomnieć również o "polskim" epizodzie Ju 52 - pod koniec lat 30. jeden egzemplarz został zakupiony przez Polskie Linie Lotnicze LOT i przewoził pasażerów na trasach do Berlina i Salonik. W przeciwieństwie do Stalina, Hitler nie obawiał się podróży lotniczych. Po raz pierwszy użył trzysilnikowego Ju 52 jako samolotu osobistego już w 1932 roku. Od tej pory aż do roku 1939, kiedy zastąpiono go samolotem Focke-Wulf Fw 200 Condor, właśnie ta konstrukcja pod nazwą "Immelmann II" służyła jako "Air Force One" kanclerza i dyktatora III Rzeszy. Wraz ze wzrostem pozycji Hitlera rozrastała się cała VIP-owska flota stacjonująca na lotnisku Berlin Tempelhof - w efekcie liczyła prawie 50 maszyn, głównie Ju 52. Hitler nie był jednak jedynym politykiem, który upodobał sobie zgrabny i wszechstronny samolot - dość długo użytkował go również chiński przywódca Czang Kaj-szek.

d3ts9g6

Ju 52 produkowano głównie w zakładach Junkersa w latach 1932-1945 w Niemczech, po wojnie także we Francji, Hiszpanii i na Węgrzech - łącznie skonstruowano 4845 sztuk. Egzemplarz, który można zobaczyć w krakowskim muzeum, pochodzi z Imperial War Museum w Duxford w Wielkiej Brytanii. Do 1971 służył jako maszyna transportowa w lotnictwie wojskowym Portugalii, a wyprodukowany został prawdopodobnie po wojnie we Francji. Próby ustalenia numeru seryjnego spełzły na niczym, a maszyna stanowi kombinację części z różnych egzemplarzy tego modelu. Tym niemniej, teraz mamy już niepowtarzalną okazję "naocznie" zaznajomić się z modelem, który upodobał sobie sam Hitler.

d3ts9g6
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3ts9g6
d3ts9g6