"U nas schudniesz jak w... Auschwitz"
艢wiat reklamy nie cofa si臋 przed niczym. Nie dziwi膮 ju偶 nas roznegli偶owane panie reklamuj膮ce 艣rubokr臋ty, sofy, keczup czy prywatne uczelnie wy偶sze. Specjali艣ci od reklamy zrobi膮 wszystko, 偶eby wcisn膮膰 potencjalnemu klientowi mniej lub bardziej potrzebny produkt i czerpa膰 z tego zyski. Czy jednak gra Holocaustem to nie zdecydowana przesada?
W艂a艣nie w ten spos贸b postanowi艂a zareklamowa膰 swoje us艂ugi jedna z si艂owni w Dubaju. Na swojej stronie na Facebooku zamie艣ci艂a 10 zdj臋膰 reklamowych, kt贸re mia艂y przyci膮gn膮膰 potencjalnych klient贸w. Na jednym z nich znalaz艂a si臋 z艂owroga czarno-bia艂a fotografia s艂ynnej bramy wjazdowej do niemieckiego obozu zag艂ady Auschwitz-Birkenau i podpis wymy艣lony przez 偶膮dnych zysk贸w specjalist贸w od reklamy, kt贸ry mo偶na prze艂o偶y膰 jako: "Po偶egnaj si臋 z kaloriami" ("Kiss your calories goodbye"). By nie pozostawia膰 u偶ytkownikom w膮tpliwo艣ci, co przedstawia budowla, w g贸rnym lewym rogu umieszczono napis "Auschwitz".
(fot. zdj臋cie producenta)
Wkr贸tce na stronie si艂owni i na Twitterze rozp臋ta艂a si臋 prawdziwa burza. Nic dziwnego - Birkenau czyli cz臋艣膰 niemieckiego obozu w O艣wi臋cimiu, gdzie miliony 呕yd贸w trafia艂y zazwyczaj niemal od razu z bydl臋cego wagonu do kom贸r gazowych i krematoryjnych piec贸w, to temat zbyt powa偶ny i tragiczny, by wykorzystywa膰 go do promowania us艂ug si艂owni i "ma艂okalorycznej" sylwetki. W za艂o偶eniu u偶ytkownik powinien powi膮za膰 skuteczno艣膰 膰wicze艅 z przera藕liwie wychudzonymi wi臋藕niami nazistowskich oboz贸w. Kontrowersyjne? Ma艂o powiedziane.
Niesmaczna reklama zosta艂a ju偶 oczywi艣cie zdj臋ta ze strony, a oficjalny przedstawiciel firmy twierdzi, 偶e jej tw贸rca zosta艂 zwolniony. To standardowe o艣wiadczenie, bo pozostaje przecie偶 kwestia zleceniodawcy oraz os贸b, kt贸re zatwierdzi艂y projekt.
"Wykorzystanie obraz贸w zwi膮zanych z jakimkolwiek ludob贸jstwem w reklamie to, w najlepszym wypadku, wprost niewyobra偶alna niestosowno艣膰" - stwierdzi艂 dyrektor jednej z agencji public relations w Dubaju.
Mimo licznych g艂os贸w oburzenia i protest贸w, wychodzi jednak na to, 偶e kontrowersyjna reklama niestety si臋 op艂aci艂a - zanotowano wielokrotnie wzmo偶ony ruch u偶ytkownik贸w, wiele os贸b pr贸buje r贸wnie偶 dotrze膰 do zdj臋tej reklamy przez wyszukiwarki internetowe i YouTube. Sk艂ania to do smutnej refleksji, 偶e podobna reklama nie jest w przemy艣le reklamowym ostatni膮...
KP/PFi