Własny samolot wcale nie taki drogi
[
]( http://skydream.pl/ )
Panujący stereotyp, że posiadanie własnego samolotu wiąże się z ogromnymi kosztami powoli odchodzi w niepamięć. Koszty użytkowania samolotu ultralekkiego są porównywalne do kosztów utrzymania samochodu średniej klasy. Czy to możliwe? Przekonajmy się na podstawie liczb.
Pierwszym kosztem, który musi ponieść właściciel samolotu ultralekkiego po jego zakupie jest ubezpieczenie. Podobnie jak w przypadku samochodu, samolot musi posiadać obowiązkowe ubezpieczenie OC. Koszt rocznej polisy OC wynosi obecnie ok. 2500zł. Nieobowiązkowe ubezpieczenie samolotu w zakresie AeroCasco (AC) wiąże się z kosztem ok. 3 proc. wartości samolotu rocznie. Zakładając wartość samolotu 250 000zł za AeroCasco zapłacić trzeba ok. 7500zł.
Kolejny koszt to garażowanie naszego samolotu, czyli hangarowanie. W zależności od miejscowości oraz stanu technicznego hangaru należy być przygotowanym na wydatek od 400zł do nawet 1000zł miesięcznie. Ceny hangarowania w dużych miastach są zazwyczaj dużo wyższe niż na lokalnych lotniskach poza dużymi aglomeracjami. Można założyć, że średnio za roczne hangarowanie trzeba będzie zapłacić ok. 8000zł. Koszt ten można pominąć w przypadku jeśli samolotem ultralekkim będziemy operować z naszej prywatnej działki, a hangarować będziemy go w swoim hangarze.
Mając zapewnione schronienie dla naszego samolotu oraz opłaconą polisę ubezpieczeniową możemy oderwać się od ziemi. Przy założeniu, że samolot ultralekki spala na godzinę lotu ok. 13 litrów benzyny samochodowej PB95 i pokonuje w tym czasie nawet 220km to przeliczając na spalanie "samochodowe" będzie to 6,0 l/100km. Na dzień dzisiejszy 1 litr benzyny PB95 kosztuje średnio 5,6zł. Zakładając, że samolotem w ciągu sezonu pokonamy dystans ok. 35 000km, oznacza to, że wylatamy ok. 160h. Zatem w ciągu roku koszt paliwa wyniesie ok. 11 500 zł.
Pozostaje jeszcze kwestia serwisowania samolotu. Interwałem serwisowym samolotu ultralekkiego jest 100h nalotu. Podczas prac po 100h nalotu (przebieg ok. 20 000km) wykonywany jest serwis olejowy silnika oraz pełne sprawdzenie samolotu w zakresie ewentualnych uszkodzeń, luzów na sterownicach, poprawności działania systemów pokładowych itp. Koszt całkowity przeglądu 100h wiąże się z kosztem ok. 1500-2000zł. Najczęściej przegląd taki wykonywany jest raz do roku.
"Badanie techniczne" w języku lotniczym to "pozwolenie na wykonywanie lotów", które musi być wykonane raz w roku. Uzyskanie pozwolenia na wykonywanie lotów jednoznaczne jest ze zgodą na latanie naszym samolotem. "Badanie techniczne" można wykonać za pośrednictwem Urzędu Lotnictwa Cywilnego lub w serwisie samolotów, który posiada odpowiedni certyfikat. Koszt ok. 300zł.
Podsumowując roczne koszty ubezpieczenia, hangarowania, paliwa oraz serwisu, przy założeniu, że przelecimy samolotem 35 000 km (160h), wynosić będą sumarycznie ok. 0,87zł/km. Obecnie obowiązującą stawką za 1km przebiegu pojazdu samochodowego wykorzystanego do celów służbowych są 0,84zł. Wartości są zbliżone, a komfort podróży samolotem jest zdecydowanie lepszy. Samolot ultralekki nie stoi w korkach, nie naraża się fotoradarom, pozwala na przelot np. z Bielska- Białej na Mazury w 2.5h oraz charakteryzuje się bardzo wysokim poziomem bezpieczeństwa dzięki zamontowanemu spadochronowi ratunkowemu dla całego samolotu.
Okazuje się, że latanie prywatnym samolotem wcale nie musi być wiele droższe niż jazda samochodem. Z tego powodu coraz więcej osób w naszym kraju dostrzega tą możliwość szybkiego i ekonomicznego podróżowania, często zastępując służbowy, czy prywatny samochód właśnie samolotem ultralekkim.
Więcej o samolotach ultralekkich na www.skydream.pl