FormaWszechstronny rower górski? Postaw na sprzęt do cross country

Wszechstronny rower górski? Postaw na sprzęt do cross country

Rowery górskie dzielą się na wiele kategorii, ale chcąc mieć tylko jeden, warto postawić na cross country. Rower ten sprawdzi się zarówno na leśnych szutrach, jak i większości górskich szlaków. Co warto wiedzieć przed zakupem? Postaramy się wyjaśnić najważniejsze punkty programu.

Rowery do cross country są szybkie i zwinne
Rowery do cross country są szybkie i zwinne
Źródło zdjęć: © pixabay.com

02.02.2022 11:06

Na początku było koło

Przez lata najpopularniejszym rozmiarem kół w rowerach górskich było 26", ale później nastała moda na 29" i po drodze pojawiły się jeszcze koła 27,5". Czym się różnią? Obecnie rozmiar 26" stosowany jest w rowerach młodzieżowych i w poważniejszych sprzętach nie rozwija się już stworzonych z myślą o nich komponentów. Teraz króluje rozmiar 29", który jest niczym innym jak obręczą o średnicy 28" z grubą oponą.

Jakie są zalety dużego rozmiaru? Przede wszystkim są bardzo stabilne i zapewniają lepszą przyczepność. Uważa się, że są mało zwrotne, ale przy odpowiedniej geometrii ramy potrafią dać z siebie naprawdę dużo, choć nigdy nie dorównają prowadzeniem rozmiarowi 26". Tu do gry wchodzą koła o średnicy 27,5" łączące zalety 26 i 29", ale jednocześnie dają mniejszy margines błędu.

Włókno węglowe czy aluminium?

Kolejny punkt programu to rama. Najbardziej oczywistym i najtrwalszym wyborem będzie aluminium, chyba że zamierzacie startować w wyścigach i maratonach. Trzeba jednak wiedzieć, że trwałą rama z włókna węglowego będzie niewiele lżejsza od aluminiowej, ale różnica w cenie jest bardziej niż zauważalna. Plusem ramy karbonowej jest jej elastyczność i zdolność do pochłaniania drgań. Rama aluminiowa jest sztywna, co przekłada się na lepsze prowadzenie w zakrętach. Można ją również bardziej obciążyć. Niektóre modele rowerów XC z ramą aluminiową mają deklarowany udźwig nawet do 120 kg.

Osprzęt

W kwestii osprzętu trwa spór pomiędzy zwolennikami trzech opcji napędu. Sprawa dotyczy liczby zębatek korby - czy ma być jedna, dwie czy trzy. Z pewnością najbardziej uniwersalnym rozwiązaniem będzie zakup roweru z napędem 2x lub 3x, ale obecnie producenci w dużej mierze proponują rozwiązanie typu 1x, a więc bez przerzutki z przodu i z jedną zębatką. Plusy to zmniejszenie masy i łatwiejsze utrzymanie korby w czystości oraz brak dodatkowego elementu do regulacji (mowa tu o przedniej przerzutce). Do minusów można zaliczyć szybsze zużywanie łańcucha przy częstym korzystaniu ze skrajnych przełożeń z tyłu.

Z czego to wynika? W idealnej dla łańcucha opcji mamy trzy zębatki w korbie. Największa obsługuje skrajne zewnętrzne przełożenia tyłu, pośrednia - pośrednie, a najmniejsza współpracuje z najlżejszymi. Dzięki temu, przy odpowiednim operowaniu przednią przerzutką, łańcuch nie krzyżuje się. Kiedyś krzyżowanie prowadziło do jeszcze jednego problemu, a mianowicie do spadania łańcucha. Obecnie zębatki są tak konstruowane, by trzymać go w ryzach.

Rozmiar roweru

Większość producentów stosuje tabele z rozmiarami dobieranymi według wzrostu. Wielkość ramy to odległość pomiędzy osią centralną i końcem, w który wkładamy siodełko z rurą podsiodłową. Kiedyś rozmiary wyrażano w calach, teraz królują oznaczenia od XS do XXL. Jest wiele sposobów na obliczenie potrzebnego rozmiaru ramy, ale nie ma jednego uniwersalnego, więc najlepiej zapoznać się z zaleceniami producenta.

Amortyzacja

Istotnym punktem programu jest amortyzacja. Przeważnie do cross country stosuje się rowery tak zwane hardtail - czyli ze sztywną ramą i amortyzatorem przednim. Traficie na amortyzatory olejowo - sprężynowe i olejowo - powietrzne. W pierwszym przypadku w amortyzatorze sprężyna (lub sprężyny) współpracuje z olejem, który tłumi energię. Uważane są za mniej precyzyjne od powietrznych i przede wszystkim są cięższe. W przypadku powietrza najważniejsza jest szeroka możliwość regulacji przy pomocy zmiany ciśnienia. Minusem jest konieczność kontrolowania go, zwłaszcza przy dużych skokach temperatur. Najczęściej spotyka się układ, w którym w jednej goleni jest sprężyna powietrzna odpowiedzialna za resorowanie, a w drugiej - komora z olejem tłumiącym odbicie. W rowerach do cross country przeważnie montuje się amortyzatory o skoku 100 mm z blokadą, która pozwala usztywnić widelec podczas jazdy na asfalcie.

Źródło artykułu:WP Facet
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (34)