Trwa ładowanie...

Wyczynowa jazda na hulajnodze. Nowy sport podbija skateparki

Hulajnogi na stałe wpisały się w krajobraz polskich miast, choć znane są przede wszystkim pod postacią tych elektrycznych, które służą do przemieszczania się z punktu A do punktu B. Na szczęście, jak przystało na rzecz wyposażoną w koła, pojawiła się rosnąca grupa osób, które wykorzystują te pojazdy w bardziej rozrywkowy sposób.

Freestyle na hulajnodze wymaga sprawności, cierpliwości i odwagi Freestyle na hulajnodze wymaga sprawności, cierpliwości i odwagi Źródło: Pixabay
d3043p9
d3043p9

Nie tylko dla dzieci

Choć wykonywanie tricków na rowerach BMX, deskorolkach czy hulajnogach jest kojarzone raczej z młodszymi użytkownikami, to okazuje się, że takie myślenie jest błędne. Hulajnogowy freestyle pojawił się oficjalnie w 1999 r., a 10 lat temu powołano Międzynarodowe Stowarzyszenie Hulajnogi (International Scooter Association), które rok temu zostało przekształcone w federację. Organizuje mistrzostwa świata oraz regionalne zawody dla Europy, Ameryki Północnej i Australii.

W Polsce sport ten podlega pod Polski Związek Sportów Wrotkarskich i dotychczas odbyły się dwa finały mistrzostw w jeździe na hulajnodze wyczynowej. Istnieją także dwa oficjalnie zarejestrowane kluby regionalne - Figulina IMS z Katowic oraz Stowarzyszenie Sportowe Extreme Live For Ride z Dąbrowy Górniczej.

Jak wybrać hulajnogę?

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na materiały, z których jest wykonana. Tutaj najczęściej spotkacie stal i aluminium. W droższych modelach są one poddane odpowiedniej obróbce i dodatkowo wzmocnione. Druga kwestia to wybór systemu kompresji - czyli połączenia kierownicy z widelcem. Najczęściej spotykane to HIC oraz IHC. Ten pierwszy składa się z tulejki, podkładki kompresyjnej i śruby kompresyjnej. Uchodzi za lekki, trwały i łatwy w obsłudze. System IHC uchodzi za lżejszy i umożliwia zamontowanie kierownic aluminiowych. W HIC stosuje się kierownice tytanowe.

Ważna jest też masa i tu jako optymalna jest podawana wartość 4 kg, ale zasada jest taka, że im lżej, tym lepiej. Istotna jest także długość podestu i tu dla początkujących poleca się taki, który będzie krótki i szeroki. Dzięki temu hulajnoga będzie stabilna i łatwiejsza w manewrowaniu podczas robienia tricków. Standardowa średnica kół w hulajnogach wyczynowych wynosi 110 mm. Tu zależność jest taka, że mniejsze koła dają większą zwrotność, a większe koła zapewniają wyższą prędkość. W hulajnogach wyczynowych spotkacie także pegi, które pozwalają na wykonywanie tricków z użyciem poręczy i murków.

Jak dobrać odpowiedni sprzęt? Kierownica powinna być powyżej linii bioder, ale poniżej pępka. Dobrze, żeby jej szerokość była taka sama jak linia barków. Najlepiej wybrać za długą kierownicę, którą w razie potrzeby można przyciąć w każdym serwisie, choć zazwyczaj jest to robione już przy zakupie.

d3043p9

Jak trenować?

Trenować można praktycznie wszędzie, choć nie wszędzie się powinno. Najlepiej wybrać duży betonowy plac z małym natężeniem ruchu pieszych czy rowerzystów i w rozsądnej odległości od jezdni. Wraz z hulajnogą warto wyposażyć się przede wszystkim w kask, a opcjonalnie możecie dołożyć ochraniacze kolan i łokci. W wielu miastach są specjalne tereny przeznaczone do ćwiczeń ewolucji na deskorolkach, rowerach i hulajnogach. Są także hale z rampami dla bardziej ambitnych i zaawansowanych riderów.

Klasyka gatunku

Jakie są najbardziej podstawowe tricki? Przede wszystkim klasyka gatunku w postaci bunny hop. To nazwa znana przede wszystkim rowerzystom, ale ma zastosowanie takżę na hulajnodze. Należy podskoczyć na hulajnodze, zaczynając od podniesienia przedniego koła. Dalej mamy tak zwany manual, który z kolei w motocyklowej nomenklaturze figuruje jako wheelie. Tu chodzi o jazdę na tylnym kole. Jazda na przednim nazywa się nose manual.

Każdy szanujący się rider powinien również znać tailwhip. Tu trzeba wykonać podskok, pchnąć nogą deck w powietrzu tak, żeby wykonał pełen obrót i ponownie wskoczyć i wylądować. Bardziej zaawansowani mogą wypróbować grinding - czyli ślizganie się po poręczach lub krawędzi murków. Punktem styku mogą być podest lub pegi. Gridning również wywodzi się z jazdy na deskorolce i jest doskonałym elementem do łączenia tricków. Na przykład po przejeździe przez poręcz można płynnie przeskoczyć do nose manuala.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d3043p9
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3043p9