Trwa ładowanie...
Artykuł sponsorowany

Wymiana rozrządu – co warto wiedzieć?

Wiele osób może zastanawiać się, jak często należy wymienić pasek rozrządu. Dokładne wskazania dotyczące jego interwałów wymiany nie dla wszystkich muszą być idealnie jasne. Znajomość zasad i wskazań pozwala jednak uniknąć kosztów związanych ze zniszczeniem pojazdu.

Share
Wymiana rozrządu – co warto wiedzieć? Wymiana rozrządu – co warto wiedzieć? Źródło: materiały partnera
d2oc6q3

Wymiana rozrządu – czym jest rozrząd?

Układ rozrządu to jeden z najważniejszych elementów silnika. Jest to zespół różnych elementów, takich jak na przykład wałki rozrządu, wał korbowy, rolki prowadzące pasek rozrządu oraz inne elementy napędu rozrządu takie jak: rolki czy napinacze. Układ ten ma za zadanie sterować dopływem powietrza do cylindrów oraz odprowadzać spaliny z cylindrów. Czasami pasek rozrządu może też odpowiadać za napędzanie innych elementów, takich jak na przykład pompy cieczy chłodzącej. Zwana powszechnie pompą wody.

Jak często warto wymieniać rozrząd?

Wymiana rozrządu powinna być przeprowadzana nie rzadziej niż 80 000 km, w przypadku napędu na pasku. Producenci aut zalecają wymianę paska wraz elementami osprzętu co 200 000-250 000 km. Nie warto jednak sugerować się tymi wytycznymi. W wielu przypadkach, pasek potrafi się zerwać już po połowie takiego dystansu. Szczególnie jeśli nie jest to część oryginalna, a zamiennik, nawet wysokiej klasy.

Ile kosztuje wymiana paska rozrządu?

Najważniejszą częścią rozrządu jest właśnie pasek, dlatego oczywiste jest, że w przypadku uszkodzenia niezbędna jest jego szybka wymiana. Problem może okazać się wyjątkowo kłopotliwy, ponieważ w większości przypadków uszkodzenie paska wiąże się z usterką silnika i koniecznością przeprowadzenia jego remontu. Warto pamiętać, że dobrze jest wymienić pasek rozrządu nie tylko wtedy, kiedy ulegnie on zniszczeniu, ale dokonywać regularnych wymian. Jest to niezwykle istotne. To, jak częsta powinna być wymiana paska rozrządu, zazwyczaj określone jest przez producenta samochodu (zazwyczaj w instrukcji). Cena za taką usługę może być bardzo różna w zależności na przykład od marki auta i od wielkości silnika i jego ułożenia. Zazwyczaj waha się ona od 1000 do około 5 000 złotych. W popularnych auta, cena ta zwykle nie przekracza 4000 złotych.

d2oc6q3

Wymiana łańcucha rozrządu – czy naprawdę nie jest konieczna?

Oczywiste jest, że wymianę rozrządu należy wykonywać regularnie. Żaden układ rozrządu nie jest wieczny. Czasy, kiedy wymieniało się go po 500 000 km już dawno minęły. Większość współczesnych łańcuchów nie wytrzymuje więcej niż 150 000 km. Przed zleceniem warsztatowi takiej operacji, dobrze jest poprosić wcześniej mechanika, aby obejrzał łańcuch rozrządu, sprawdził jego napięcie i ocenił, czy wymaga wymiany. Element ten wymienia się co około 100 000-150 000 km lub w przypadku starszych aut, kiedy zacznie hałasować lub jest zbyt luźny.

Co jeszcze warto wiedzieć o wymianie rozrządu?

Przede wszystkim trzeba zdawać sobie sprawę z tego, jakie negatywne skutki mogą wiązać się z brakiem regularnej wymiany na przykład paska rozrządu. Pomimo że część ta nie daje znaków zużycia (z silnika nie dochodzą dziwne dźwięki czy zapachy) jej zniszczenie ma fatalne skutki dla jednostki napędowej w aucie. W skrajnych przypadkach nieregularna wymiana paska rozrządu lub jej brak może prowadzić nawet do całkowitego zniszczenia silnika. Warto zwrócić także uwagę na ceny wymiany rozrządu. Zazwyczaj koszta takiej operacji wahają się od około 1000 do 10 000 zł. W przypadku bardziej skomplikowanych modeli samochodów lub trudnych uszkodzeń cena ta jednak może być wyższa. Aby uniknąć niepotrzebnych kosztów, warto jednak regularnie przeprowadzać jego kontrolę i wymianę rozrządu.

Artykuł sponsorowany
d2oc6q3
d2oc6q3