Zielone światło dla samochodu bez kierowcy!
Naukowcy pracujący dla koncernu Google otrzymali pierwsze na świecie dopuszczenie do ruchu dla autonomicznego samochodu (kierowanego przez system informatyczny) - poinformowały media.
Dopuszczenie do ruchu wydał 7 maja Department of Motor Vehicles (DMV) stanu Nevada (USA). Dopuszczenie wydano na podstawie znowelizowanego latem 2011 roku prawa o ruchu drogowym na terenie stanu - tzw. Bill 511, umożliwiającego administracji stanu dopuszczanie do ruchu pojazdów autonomicznych lub kierowanych zdalnie - poinformowała gazeta "Las Vegas Sun".
Zezwolenie wydane przez DMV obejmuje obszar miasta Carson City, okoliczne autostrady i obwodnicę Las Vegas.
Autonomiczny samochód inżynierów i badaczy z Google to przerobiona seryjna hybrydowa Toyota Prius, w której zamontowano system sterowania przy pomocy komputera pokładowego. System ten przypomina systemy komputerowe używane w naziemnych robotach wojskowych.
Eksperci twierdzą, że sterowanie zwykłym samochodem jest daleko trudniejsze niż nawigacja przy misjach rozpoznawczych robotów wojskowych. Konieczne jest bowiem dopracowanie wszystkich manewrów na drodze i wypracowanie elastycznego systemu kierowania na wydarzenia zachodzące w czasie jazdy. Także obserwacja otoczenia wymaga większej liczby czujników.
W kwietniu tego roku Google poinformował, że szuka koncernu motoryzacyjnego, który razem nim podjąłby badania i wdrożył do produkcji pierwszą serię samochodów autonomicznych. Anthony Lewandowski, kierujący w firmie projektem autonomicznego samochodu, powiedział magazynowi "Computerworld", że jest pewny, że podobne wozy znajdą się na drogach w ciągu następnej dekady.
Google nie jest jedyną firmą, która pracuje nad autonomicznym samochodem. W USA podobne projekty prowadza koncerny motoryzacyjne - Ford i GM, w Europie francuski PSA i niemiecki Volkswagen. Nad podobnym projektem - samochodem Prometheus - pracowali także badacze kilku instytucji i uczelni europejskich w końcu lat 90.
Zainteresowanie projektem autonomicznego samochodu potwierdził także rzecznik DMV. Tom Jacobs powiedział "Computerworld", że Google nie jest jedyną firmą, która rozmawiała z DMV o testach samochodu autonomicznego. (PAP) mmej/agt/ijuh