Agencje PR pomagają Kościołowi!
Jak wynika z ostatniego liczenia wiernych w polskich kościołach, coraz częściej świecą one pustkami. Według przeprowadzonych wyliczeń rok 2008 był najgorszym rokiem odkąd przeprowadzane są te badania (ponad 30 lat).
Co gorsze pustkami świecą już nie tylko kościelne ławy, ale także seminaryjne i zakonne cele. Z roku na rok spada liczba powołań kapłańskich i zakonnych. W ubiegłym roku do seminariów duchownych wstąpiły zaledwie 953 osoby w całej Polsce, podczas gdy jeszcze cztery lata temu było ich ponad 1500.
23.03.2009 | aktual.: 23.03.2009 13:40
Jak donosi Dziennik „Polska”, Kościół postanowił przeprowadzić medialną ofensywę, która ma zachęcić młodych mężczyzn do wdziewania sutanny. W tym celu, zatrudniono agencje PR-owe, które przygotowały specjalną kampanię marketingową. Głównym elementem tej kampanii mają być filmy i spoty reklamowe, wyświetlane podczas spotkań z tegorocznymi maturzystami, rozdawane następnie na płytach DVD, a także zamieszczane na serwisie YouTube.
Obecnie, niezależnie od siebie, powstaje 6 takich filmów ukazujących uroki seminaryjnego życia. Najwięcej bo, aż 3 z nich przygotowuje Zakon Paulinów, dla którego nie jest to pierwsze tego typu przedsięwzięcie. W roku 2008 w TVP można było obejrzeć reportaż Zdzisława Sowińskiego, Początek drogi opowiadający o losach nowicjuszy klasztoru w Leśniowie. Po premierze telewizyjnej reportaż trafił do portalu YouTube, i przyczynił się do wzrostu zainteresowania zgromadzeniem, a tym samym do zwiększenia liczby powołań.
W tyle nie chcą zostawać również seminaria duchowne. Podobne spoty reklamowe przygotowują Wyższe Seminaria Duchowne z Łodzi i Katowic. Jak powiedział w wywiadzie dla Dziennika „Polska” prorektor łódzkiego seminarium ks. Dariusz Kucharski:
„film ma być opowieścią o codziennym życiu kleryków, w którym jest miejsce nie tylko na modlitwę i naukę, ale też pracę, rozrywkę, sport, realizowanie pasji.(…)Mamy pomysł, wykonanie chcemy powierzyć zawodowcom.”
Stąd udział w akcji profesjonalnej agencji reklamowej. Ks Kucharski nie zaprzecza, że rozważany jest także udział w przedsięwzięciu studentów łódzkiej filmówki.
Filmy będą zostaną zamieszczone w serwisie YouTube, przez samych kleryków.
Zarówno władze łódzkiego oraz katowickiego WSD, jak i przedstawiciele Zakonu Paulinów nie ujawniają jaki jest koszt powyższych przedsięwzięć. Z szacunków dziennika wynika, że kwota może wynosić od kilkudziesięciu do nawet kilkuset tysięcy złotych.
Jak podkreśla specjalista od kształtowania wizerunku, dr Wojciech Jabłoński takie działanie Kościoła świadczy o jego desperacji. Kościół, potrzebuje zmiany swojego wizerunku, ponieważ dziś dla wielu młodych ludzi ciągle pozostaje zamkniętą, nienowoczesną, skostniałą strukturą. Jednak jak przekonuje dr Jabłoński. - _ „Jedna kampania reklamowa nie wystarczy, potrzebna jest kompleksowa zmiana strategii promocji wizerunku.”_
Co ciekawe tego typu akcje są bardzo popularne na Zachodzie. W Stanach Zjednoczonych pieczę nad nimi sprawuje sam episkopat.
Tak szeroko zakrojona akcja werbunkowa nie jest jedynym przykładem współpracy Kościoła z agencjami PR. Nie tak dawno w Krakowie zakończyło się szkolenie zakonnych rzeczników prasowych.
Coraz częściej można także zobaczyć różne happeningi organizowane przez samych księży. Jedną z barwniejszych postaci jest na pewno ks. Jacek Stryczek duszpasterz ludzi biznesu znany z nowatorskich, multimedialnych kazań. W sieci można znaleźć sporo filmów z organizowanych przez niego eventów. Jest to jeden z najbardziej znanych PR-owców w sutannie.
Pocieszającym faktem jest to, że Kościół mimo stosunkowo konserwatywnego kierownictwa co raz bardziej dostrzega potrzebę korzystania z nowoczesnych technologii. Coraz powszechniejsze są nowatorskie rozwiązania katechizacyjne takie jak internetowy rachunek sumienia.
Żywimy jednak nadzieje, że na rachunku sumienia się skończy. Póki co nie potrafimy sobie wyobrazić internetowej spowiedzi, czy wirtualnej komunii. I całe szczęście, że nie mieści się to nawet w naszych głowach.