Trwa ładowanie...
08-10-2007 11:01

Airbus został nowym królem

Airbus został nowym królemŹródło: AFP
d3jcnpm
d3jcnpm

Jeszcze kilkanaście lat temu nikt by nie pomyślał, że w powietrzu może zawisnąć 560 tonowy ptaszek. To niewątpliwie maszyna, która zapoczątkuje czasy potężnych, cywilnych maszyn. Airbus jest czterosilnikowym samolotem pasażerskim, który jest w stanie zmieścić nawet do 853 pasażerów.

Firma Airbus wypuszczając swój model nie była pionierem w konstruowaniu takich kolosów, udało jej się jednak wyprzedzić Boeinga 747-400 o prawie 50%. To niewątpliwy sukces, tym bardziej, że przez lata boeingi miały swego rodzaju monopol na latanie. Pomimo swoich gigantycznych rozmiarów, A380 nie jest największym pasażerskim samolotem na świecie. Wersja transportowa Airbusa ustępuje jedynie Antonowowi An-225.

Pracę nad maszyną rozpoczęto już w latach 90-tych, ale jego ostateczny kształt nadano pod koniec 2001 roku. Pierwsze koszty pokazały, że nowy kolos będzie jednym z najbardziej kosztownych samolotów na świecie. Ale jeśli miał być on nowym królem przestworzy, to nie można było zwracać uwagi na szczegóły. Pierwsza maszyna kosztowała 11 miliardów euro, a było w niej jeszcze sporo niedoskonałości. Inżynierowie już w trakcie budowy Airbus – one, mówili o jego niedoskonałościach, o rzeczach, które należy ulepszyć, ale napięty budżet nie pozwalał na zmiany w pierwotnych planach.

Kolejnym problemem okazała się masa. Samolot z chwili na chwilę nabierał dodatkowych kilogramów, które osłabiały jego parametry. Producent wysłał wskazówki do wszystkich dostawców wyposażenia, aby nadsyłane elementy były możliwie najlżejsze. O tym, że Airbus miał być naprawdę wyjątkowy i dostosowany do potrzeb klienta może świadczyć fakt, że zdecydowano zmniejszyć warstwę farby, która pokrywała maszynę o 1 mikrometr. Dzięki takiemu, nietypowemu manewrowi, zaoszczędzono 80 kg. Do budowy niektórych elementów kadłuba górnego zastosowano kompozyty, a masę całkowitą zmniejszono o 810 kilogramów. Kolejne niepotrzebne kilogramy zaoszczędzono na budowie nadwozia i konstrukcji ładowni.

d3jcnpm

Można się domyślić, że taki kolos wymaga wielu testów zanim zostanie wypuszczony w powietrze. Mijały miesiące zanim piloci, inżynierowie oraz pracownicy techniczni byli przekonanie, że pierwszy lot zakończy się powodzeniem, i tak dwa lata temu 001 poszedł do góry. Na pokładzie znajdowała się minimalna załoga, żeby zminimalizować ewentualne straty. Testowy ładunek ważył 20 ton.

Kolejnym punktem były certyfikaty EASA i FAA, które odpowiadają za bezpieczeństwo pasażerów. 873 osoby zostały ewakuowany w samolotu poniżej 90sekund przez połowę wyjść, którymi dysponuje samolot. Oczywiście wszystkie testy bezpieczeństwa zostały zakończone pomyślnie i model A380 nie miał żadnych problemów z uzyskaniem pozwoleń.

Pierwsze wyprodukowane modele były przeznaczone do testów. W grudniu 2006 międzynarodowe niebo wzbogaciło się o 8 żelaznych ptaków ( w tym pięć modeli testowych, które wylatały 2 300 godzin w trakcie 730 lotów).

Każdy nowy Airbus jest nieco inny niż jego poprzednik. Jest produkowany na specjalne zamówienie linii.

d3jcnpm

Planowane przekazania podniebnych autokarów:
- Air France – wiosna 2009, 10 maszyn
- Singapore Airlines – październik 2007, 19 maszyn
- Qatar Airways – 2009, 2 maszyny
- Korean Air – 2008, 5 maszyn
- Kingfisher Airlines – 2010, 5 maszyn
- Etihad Airways – 2008, 4 maszyny
- Emirates – 2007, 41 maszyn
- Polskie Linie Lotnicze - ?

Niewątpliwie nowe Airbusy będą chlubą dla każdej linii. Są wygodne, luksusowe i ekonomiczne w obsłudze, biorąc pod uwagę, że pasażerowie będą zajmowali min. 80% miejsc na pokładzie. Ile może kosztować taka przyjemność? Należy zacząć od tego, jakie koszty były związane z wyprodukowaniem tego monstrum.

d3jcnpm

Żeby pokryć wszystkie koszty wydane podczas konstruowania, badania i poprawiania A380, firma musi sprzedać od 250 do 300 samolotów tego typu. Zatem cena musi być wysoka, ale nie jest astronomiczna. Jeśli chcesz kupić sobie takie cacko, to trzeba wydać 295 milionów baksów. Niestety, ale czas oczekiwania na zamówione samoloty potrafił się przedłużać.
W związku w tym ze swojego zamówienia zrezygnowało kilka firm. Złożyli oni zapotrzebowanie na transportową wersję A380 – 800F. Wykonawcy byli zmuszeni zawiesić program rozwoju Airbusa i szacuje się, że pierwszy egzemplarz wzniesie się w powietrze w +- 2014 roku – szkoda.więcej...

_źródło: - oficjalna strona Airbusa - wikipedia.pl _

d3jcnpm
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3jcnpm