Auto dla każdego
A gdzie w tej historii samochód? Škoda nie doczekał motoryzacyjnego sukcesu swojej firmy. W ogóle nie przewidywał, że automobil kiedykolwiek wzbudzi większe zainteresowanie w społeczeństwie. Dlatego jego następcy rozwijali przede wszystkim działalność zbrojeniową.
Dopiero w 1919 r. Škoda zajęła się produkcją pojazdów, jednak głównie ciągników i wozów pancernych przeznaczonych dla wojska. Pierwszym autem osobowym, które wyjechało z czeskiej fabryki, była Škoda 25/100 – Hispano Suiza, wytwarzana na licencji znanej hiszpańsko-francuskiej firmy od 1924 r. Dwa lata później jeden z egzemplarzy tego samochodu został służbową limuzyną prezydenta Czechosłowacji, Tomáša Garrigue Masaryka. Służył niezawodnie aż do 1935 r.
W krótkim czasie auto stało się ulubionym pojazdem tamtejszej elity, przemysłowców, bankierów, polityków czy artystów. Ówcześni szefowie Škody nie mieli już wątpliwości, że należy postawić na motoryzację. W 1925 r. przeprowadzili fuzję z inną czeską firmą tej branży – Laurin & Klement, mającą już doświadczenie w produkcji samochodów.