Zacznij sezon z przytupem — jaki rower szosowy wybrać na początek przygody?

Wybierając rower na początek nowego sezonu kolarskiego, wiele osób myśli o szybkim pokonywaniu kolejnych kilometrów. Część rowerzystów ma już upatrzone też pierwsze zawody, do których trzeba się przecież przygotować. Jeśli Twoimi priorytetami są szybkość i aerodynamika podczas jazdy, warto rozejrzeć się za podstawowym rowerem szosowym. Przeczytaj, jaki rower szosowy na początek będzie dobry do ścigania, a który lepiej sprawdzi się na rekreacyjne wypady i grupowe ustawki.

Źródło zdjęć: © materiały partnera

Rodzaje rowerów szosowych

Szukając nowego roweru szosowego, możesz natknąć się na kilka rodzajów tego typu jednośladów:

  • endurance — do rekreacyjnej jazdy długodystansowej,
  • aerodynamiczne — konstrukcja roweru pozwala na przyjęcie aerodynamicznej pozycji w celu zminimalizowania oporów powietrza i osiągnięcia wyższej prędkości,
  • lekkie (race) — z założenia przeznaczone do szybkiej jazdy w pagórkowatym terenie, gdzie liczy się możliwie wysoka responsywność jednośladu.

Każdy model szosówki zapewnia komfort jazdy w nieco innych warunkach, dlatego najpierw warto określić, czego oczekujesz od dwóch kółek. Jeśli oczekujesz od jednośladu uniwersalności, lepszym wyborem może okazać się gravel. To połączenie maszyny do kolarstwa szosowego i jazdy po szutrze.

Niezależnie od tego, który typ roweru wybierzesz, jego osiągi w dużej mierze będą zależały od materiału, z jakiego została wykonana rama oraz jakości wyposażenia. Podstawowy osprzęt i aluminiowa rama nie zapewnią takiej prędkości, jak rama z carbonu i osprzęt dla profesjonalistów.

Jak wybrać rozmiar roweru dla początkującego rowerzysty?

Geometria roweru szosowego to jedno, ale rozmiar ramy, to coś zupełnie innego. Przy wyborze jednośladu zwróć uwagę, aby wsiadanie i zsiadanie z niego były wygodne. W razie wątpliwości warto skorzystać z usługi bikefittingu, którą oferuje większość dobrych sklepów rowerowych, jak Sprint-rowery.pl.

© materiały partnera

Pamiętaj, że dopasowanie to nie tylko możliwość jazdy w komfortowej pozycji na długich dystansach, ale też większe bezpieczeństwo jazdy. Im pewniej możesz manewrować rowerem, tym lepiej poradzisz sobie przy szybszej jeździe.

W zależności od budżetu materiałem ramy może być aluminium lub włókno węglowe. Karbonowe ramy są lepszym wyborem dla doświadczonych kolarzy. Bardzo lekkie i o świetnych właściwościach amortyzacyjnych, mogą jednak ulec uszkodzeniu przy punktowym uderzeniu np. o kamień. Jeśli bicie rekordów czasowych nie jest dla Ciebie priorytetem, postaw na ramę z aluminium, ewentualnie wybierz modele, które mają sam karbonowy widelec.

Wybór pierwszego roweru szosowego. Na co zwrócić uwagę?

Niestety nie istnieje rower idealny do szybkiej jazdy, ponieważ wiele zależy od osobistych preferencji. Nawet w założonym budżecie dwóch kolarzy może wybrać zupełnie inne maszyny. Można jednak wskazać na kilka kluczowych kwestii, których rozważenie powinno poprzedzać każdy zakup jednośladu, niezależnie od jego typu i pieniędzy, jakich chcesz przeznaczyć na zakup.

Tani rower szosowy — aluminium, czy carbon w ramie?

Przede wszystkim — materiał ramy. Jak już wiesz, włókno węglowe zapewnia lepsze tłumienie drgań. Nie sprawi jednak, że waga roweru zmaleje o połowę. W ten sposób możesz "urwać" kilkaset gramów, w polotach zaś kilogram lub niewiele więcej. Dla profesjonalisty ten zysk zrobi kolosalną różnicę. Jeśli jednak głównie jeździsz amatorsko i po płaskim terenie, aluminium załatwi sprawę, a przy okazji jest znacznie tańsze. W razie uszkodzenia duże łatwiej je też naprawić.

Czy warto kupić rower szosowy z prostym napędem?

W trakcie jazdy duże znaczenie ma szeroki zakres przełożeń i płynność ich zmiany. Obecnie w niewygórowanej cenie kupisz takie modele, jak chociażby Trek Domane AL 2 Rim, gdzie znajdziesz 8-rzędową kasetę Shimano. Znacznie bardziej zaawansowany Trek Domane SL 5 Gen 4 to już kaseta 12-rzędowa.

Dla osób, które szukają budżetowej szosówki, ciekawą propozycją będą modele indonezyjskiej marki Polygon. Strattos S7 Disc jest wyposażony w solidny napęd Shimano 105. Ten sam mechanizm znajdziesz w nieco droższym Polygon Helios A7, choć tam kaseta ma węższy zakres przełożeń (11-34T vs. 11-30T).

© materiały partnera

Im szerszy zakres przełożeń, tym lepiej rower będzie sobie radził na podjazdach i zjazdach, a pokonywanie przewyższeń będzie Cię kosztowało mniej energii. Dobra kolarzówka na początek nie musi mieć dwóch przerzutek i 12 rzędów w kasecie, ale z pewnością im jest ich więcej, tym będzie Ci łatwiej. Większość polecanych rowerów szosowych, które znajdziesz w różnego rodzajów rankingach sieciowych, dysponuje grupami napędowymi od sprawdzonych producentów, jak Shimano lub SRAM. W pierwszym przypadku tańsze modele są wyposażane w osprzęt Shimano Claris, Sora albo Tiagra. W tych nieco droższych znajdziesz już Shimano 105. Napęd SRAM to najczęściej Apex, klasyfikowany, jako Entry Level oraz nieco bardziej zaawansowany Rival, należący do segmentu Mid Range.

Pierwsza szosa raczej nie będzie wyposażona w napęd wysokiej klasy, ale tym, co ma w praktyce większe znaczenie, jest płynność zmian przełożeń. Zwłaszcza jeśli często jeździsz po górach, docenisz to, że poszczególne pozycje łańcucha zmieniają się szybko i bez wysiłku.

Jak dobrać rower szosowy ze względu na hamulce?

W różnego rodzaju poradnikach możesz przeczytać, że rower szosowy powinien być wyposażony wyłącznie w hamulce tarczowe. Tarcze rzeczywiście zapewniają dużą siłę hamowania (zwłaszcza hydrauliczne hamulce tarczowe), ale jeśli nie jeździsz prędkości 40 km/h, możesz spokojnie postawić na rower z hamulcami szczękowymi. Będzie tańszy, a Ty masz okazję, żeby nauczyć się prawidłowo hamować, co nie zawsze jest proste.

© materiały partnera

Wygodne siodełko to podstawa

Lepszy osprzęt nie zawsze znaczy, że dany jednoślad będzie dobrym wyborem. Dla osób, które chcą cieszyć się dużym kilometrażem, duże znaczenie ma wygodne siodełko. Wprawdzie na asfalcie pojawia się znacznie mniej nierówności, niż chociażby w lesie, ale nawet te nieliczne potrafią skutecznie zniechęcić do jazdy, jeśli są za szerokie lub niewłaściwie rozkładają nacisk.

Czy szerokość opon na znaczenie?

Jeśli zaczynasz dopiero przygodę z kolarstwem szosowym, przy wyborze jednośladu zwróć uwagę, czy w szosówce da się zamontować nieco szersze opony, niż bazowe. W zależności od przeznaczenia maszyny dominują przedziały 32-35 mm do jazdy all-roadowej oraz 25-30 mm do jazdy na wyścigach. Szerokość opony należy dopasować do swoich potrzeb, ale do początkujących kolarzy naturalnym wyborem powinno być nieco szersze ogumienie, które zapewnia większą stabilność podczas jazdy.

Gdzie kupić tani dobry rower szosowy?

Jeżeli zastanawiasz się, jaki rower szosowy dla amatora wybrać i co będzie lepsze — szosa endurance, czy race, sprawdź ofertę sklepu Sprint-rowery.pl. Znajdziesz w nim różne typy rowerów szosowych renomowanych producentów, jak Polygon, Trek, Orbea i nie tylko. Zakupy w Sprint-rowery.pl to gwarancja najniższej ceny, mnóstwo promocji i szybka wysyłka!

Źródło artykułu:WP Facet
rowerhobbypasja

Wybrane dla Ciebie