Megamaszyny - 3 tys. tonowe kolosy
Nikogo nie trzeba przekonywać o tym, że żyjemy w świecie maszyn. Wyręczamy się nimi przy wykonywaniu niemal wszystkich czynności – wykorzystujemy je w kuchni, pomagają nam w przemieszczaniu się z miejsca na miejsce, przy ich pomocy wykonujemy różne przedmioty – choćby użytku codziennego, a także i inne maszyny. Nie sposób już sobie wyobrazić życia bez nich.
02.11.2007 | aktual.: 02.11.2007 15:36
To, do czego są przeznaczone i co przy ich pomocy wykonujemy stawia wymagania co do ich wielkości. Kuchenny mikser swobodnie mieści się w dłoni, w samochodzie swobodnie mieścimy się my – chyba, że to mały fiat 126, który jest niezmiernie niewygodny dla tych, którzy mają więcej niż 185 cm wzrostu. Wtryskarka do wyrobów z tworzyw sztucznych mieści się w niewielkim warsztacie, a obrabiarka przy pomocy której produkuje się wielkie detale może być wysoka na 1-2 piętra.
Wiele maszyn jest w tak powszechnym użytku, że widzimy je na co dzień, nie zauważając nawet ich obecności. Są jednak i takie, które widzą tylko i wyłącznie ich wykonawcy i ci, którzy je później obsługują i są to przy tym maszyny naprawdę wielkie – megamaszyny. Dziwić na pierwszy rzut oka może stwierdzenie, że mimo tego, że są one naprawdę wielkich rozmiarów i są de facto wykorzystywane na co dzień, to jednak mało kto widzi je na własne oczy.
CZY WIESZ JAK WIELKI JEST SILNIK STATKU? >>
Jest to jednak stwierdzenie w stu procentach prawdziwe, bo choć największe silniki okrętowe, jak Wartsila-Sulzer RTA96-C, w wersji czternastocylindrowej mają do 27 metrów długości, 13, 5 metra wysokości i ważą wraz z wałem korbowym 2300 ton (sam wał korbowy waży 300 ton!), to jednak jak one naprawdę wyglądają wiedzą tylko pracownicy producenta, marynarze, dozór techniczny oraz inspektorzy instytucji klasyfikacyjnych (firm nadających statkowi tzw. klasę, co jest warunkiem koniecznym jego eksploatacji; statek bez klasy nie może wyjść w morze). Silniki takie – w zależności od wersji – przeznaczone są do napędzania różnych typów statków: sześciocylindrowe instaluje się na średniej wielkości kontenerowcach, czternastocylindrowe napędzają wielkie tankowce.
Chrabja