Dla konesera - Aston Martin DB Mark III

Obraz

Aston Martin DB2 był wytwarzany przez siedem lat. Firma sukcesywnie dopracowywała elementy mechaniczne, modernizowała karoserię oraz wzmacniała silniki. Najdoskonalszą i ostatnią ewolucją pojazdu wciąż bazującego na rozwiązaniach z przedwojennego prototypu Atom był Aston Martin DB 2/4 Mark III. Samochód jest znany również jako Aston Martin DB Mark III lub po prostu – DB III.

Do napędu auta produkowanego w latach 1957-1959 posłużył 6-cylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 2,9 litra. Podstawowy i najchętniej wybierany wariant miał moc 162 KM. 14 samochodów zostało wyposażonych w układ wydechowy z dwiema rurami, które windowały moc do 180 KM. Jednie pięciu klientów zdecydowało się na zamówienie samochodu z dwoma, potrójnymi gaźnikami Webera, „ostrymi” wałkami rozrządu oraz specjalnym układem wydechowym, który powiększał stado pod maską do niebagatelnych 195 KM. Warty podkreślenia jest fakt, że przy modernizacjach silnika brał udział Polak - Tadeusz Marek, który w późniejszych latach opracował dla Aston Martina wiele jednostek napędowych.

[

Obraz

]( http://facet.wp.pl/aston-martin-db-mark-iii-6002194687960193g )

Model DB Mark III jeździł o wiele sprawniej od poprzedników. Nic dziwnego, że przednie koła otrzymały hamulce tarczowe. Co prawda modernizacja została dokonana po wypuszczeniu na rynek 100 egzemplarzy, jednak Aston Martin zaproponował klientom unowocześnienie układu hamulcowego, z czego większość nie omieszkała skorzystać. To nie koniec udogodnień w modelu DB Mark III. Hydrauliczne sprzęgło stawiało minimalny opór podczas pracy, a kto nie chciał zmagać się z dźwignią zmiany biegów, mógł zdecydować się na automatyczną przekładnię. Ostatnia nie cieszyła się specjalnym uznaniem i trafiła do zaledwie 5 samochodów.

Wnętrze samochodu zostało nieznacznie zmodernizowane, choć podróżnym wciąż dawało się we znaki sztywne zawieszenie, wysokie progi, a kierowca musiał się ponadto zmagać ze opornie pracującą kierownicą.

Klienci mogli wybierać między praktycznym hatchbackiem ze składanymi tylnymi fotelami oraz kabrioletem Drophead Coupe. Pojazd z otwartym nadwoziem nie cieszył się jednak szczególnym powodzeniem i z puli 551 sprzedanych Astonów DB Mark III jedynie 84 pozwalało poczuć wiatr we włosach. U schyłku produkcji można było się również zdecydować na klasycznego sedana - Fixed Head Coupe. W dniu dzisiejszym maszyna jest łakomym kąskiem dla kolekcjonerów, ponieważ zbudowano zaledwie... 5 sztuk!

Przygoda Jamesa Bonda ze szlachetną brytyjską marką rozpoczęła się właśnie od Aston Martina DB Mark III. Warty podkreślenia jest jednak fakt, że Agent Jej Królewskiej Mości zasiadał za kierownicą tego samochodu tylko w powieści „Goldfinger”. W ekranizacji, która trafiła do kin pięć lat później, Agent 007 prowadził znacznie nowocześniejszego Aston Martina DB5.

Walory modelu DB Mark III zostały docenione przez renomowany, amerykański magazyn „Road & Track”. W 1959 roku redaktorzy stwierdzili, że samochód ma wiele cnót i jedynie kilka wad. Nie zawahali się również poinformować czytelników, że jest to auto dla konesera...

Lukasz Szewczyk

ZOBACZ RÓWNIEŻ

*Prekursor - Aston Martin DB1Prekursor - Aston Martin DB1*

Źródło artykułu: WP Facet
Wybrane dla Ciebie
Funkcjonalne smartwatche do 500 zł. Zdziwisz się, co potrafią
Funkcjonalne smartwatche do 500 zł. Zdziwisz się, co potrafią
Jedyna rzecz, którą musi mieć w szafie każdy facet. Przyda się teraz i wiosną
Jedyna rzecz, którą musi mieć w szafie każdy facet. Przyda się teraz i wiosną
Najpopularniejsze słuchawki z redukcją szumów za mniej niż 300 zł
Najpopularniejsze słuchawki z redukcją szumów za mniej niż 300 zł
Jaka kurtka na stok? Kurzajewski nie mógł wybrać lepiej. Ten model jeszcze długo mu posłuży
Jaka kurtka na stok? Kurzajewski nie mógł wybrać lepiej. Ten model jeszcze długo mu posłuży
Najtańsze soundbary z subwooferem. Co kupisz za mniej niż 600 zł?
Najtańsze soundbary z subwooferem. Co kupisz za mniej niż 600 zł?
Jędrzejak zna skuteczny sposób na mrozy. Wydasz na niego zaskakująco mało
Jędrzejak zna skuteczny sposób na mrozy. Wydasz na niego zaskakująco mało
Popularne projektory laserowe do 5 tys. zł. Dlaczego warto je wybrać?
Popularne projektory laserowe do 5 tys. zł. Dlaczego warto je wybrać?
System multimedialny w starym samochodzie. Jak to zrobić?
System multimedialny w starym samochodzie. Jak to zrobić?
Wybieramy kapcie męskie: śmieszne, ciepłe, a może skórzane?
Wybieramy kapcie męskie: śmieszne, ciepłe, a może skórzane?
Ciepła i praktyczna kurtka narciarska męska. Jaką wybrać, aby posłużyła ci przez lata?
Ciepła i praktyczna kurtka narciarska męska. Jaką wybrać, aby posłużyła ci przez lata?
Kultowe trapery kupisz za grosze. Podobne nosi Maciej Musiał
Kultowe trapery kupisz za grosze. Podobne nosi Maciej Musiał
Swetry i bluzy męskie. Przegląd najmodniejszych modeli na zimę
Swetry i bluzy męskie. Przegląd najmodniejszych modeli na zimę
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀