Auto dla VIP-ów
GAZ-21, zwany powszechnie wołgą, produkowały znane zakłady samochodowe w radzieckim mieście Gorki (dziś Niżny Nowogród). Fabryka powstała pod koniec lat 20. XX wieku we współpracy z Fordem. Nic dziwnego, że we wszystkich jej produktach, także wołdze, dopatrywano się inspiracji słynnymi amerykańskimi konstrukcjami.
W latach 1956-70 z linii montażowych zeszło ponad 600 tysięcy limuzyn, które we wszystkich krajach bloku socjalistycznego były powszechnie używane jako taksówki oraz samochody służbowe dla rozmaitych notabli państwowych i partyjnych, a także zasłużonych dla władz artystów lub sportowców.
Przeciętny zjadacz chleba miał nikłe szanse na zakup czy przydział wołgi, która szybko zaczęła kojarzyć się przede wszystkim ze znienawidzoną nomenklaturą, co prawdopodobnie przyczyniło się do narodzin jej czarnej legendy.