Megamaszyny - 3 tys. tonowe kolosy

Megamaszyny - 3 tys. tonowe kolosy
Źródło zdjęć: © AFP

Nikogo nie trzeba przekonywać o tym, że żyjemy w świecie maszyn. Wyręczamy się nimi przy wykonywaniu niemal wszystkich czynności – wykorzystujemy je w kuchni, pomagają nam w przemieszczaniu się z miejsca na miejsce, przy ich pomocy wykonujemy różne przedmioty – choćby użytku codziennego, a także i inne maszyny. Nie sposób już sobie wyobrazić życia bez nich.

To, do czego są przeznaczone i co przy ich pomocy wykonujemy stawia wymagania co do ich wielkości. Kuchenny mikser swobodnie mieści się w dłoni, w samochodzie swobodnie mieścimy się my – chyba, że to mały fiat 126, który jest niezmiernie niewygodny dla tych, którzy mają więcej niż 185 cm wzrostu. Wtryskarka do wyrobów z tworzyw sztucznych mieści się w niewielkim warsztacie, a obrabiarka przy pomocy której produkuje się wielkie detale może być wysoka na 1-2 piętra.

Wiele maszyn jest w tak powszechnym użytku, że widzimy je na co dzień, nie zauważając nawet ich obecności. Są jednak i takie, które widzą tylko i wyłącznie ich wykonawcy i ci, którzy je później obsługują i są to przy tym maszyny naprawdę wielkie – megamaszyny. Dziwić na pierwszy rzut oka może stwierdzenie, że mimo tego, że są one naprawdę wielkich rozmiarów i są de facto wykorzystywane na co dzień, to jednak mało kto widzi je na własne oczy.

CZY WIESZ JAK WIELKI JEST SILNIK STATKU? >>
Jest to jednak stwierdzenie w stu procentach prawdziwe, bo choć największe silniki okrętowe, jak Wartsila-Sulzer RTA96-C, w wersji czternastocylindrowej mają do 27 metrów długości, 13, 5 metra wysokości i ważą wraz z wałem korbowym 2300 ton (sam wał korbowy waży 300 ton!), to jednak jak one naprawdę wyglądają wiedzą tylko pracownicy producenta, marynarze, dozór techniczny oraz inspektorzy instytucji klasyfikacyjnych (firm nadających statkowi tzw. klasę, co jest warunkiem koniecznym jego eksploatacji; statek bez klasy nie może wyjść w morze). Silniki takie – w zależności od wersji – przeznaczone są do napędzania różnych typów statków: sześciocylindrowe instaluje się na średniej wielkości kontenerowcach, czternastocylindrowe napędzają wielkie tankowce.

Chrabja

Zobacz również

Źródło artykułu: WP Facet

Wybrane dla Ciebie

Funkcjonalne smartwatche do 500 zł. Zdziwisz się, co potrafią
Funkcjonalne smartwatche do 500 zł. Zdziwisz się, co potrafią
Jedyna rzecz, którą musi mieć w szafie każdy facet. Przyda się teraz i wiosną
Jedyna rzecz, którą musi mieć w szafie każdy facet. Przyda się teraz i wiosną
Najpopularniejsze słuchawki z redukcją szumów za mniej niż 300 zł
Najpopularniejsze słuchawki z redukcją szumów za mniej niż 300 zł
Jaka kurtka na stok? Kurzajewski nie mógł wybrać lepiej. Ten model jeszcze długo mu posłuży
Jaka kurtka na stok? Kurzajewski nie mógł wybrać lepiej. Ten model jeszcze długo mu posłuży
Najtańsze soundbary z subwooferem. Co kupisz za mniej niż 600 zł?
Najtańsze soundbary z subwooferem. Co kupisz za mniej niż 600 zł?
Jędrzejak zna skuteczny sposób na mrozy. Wydasz na niego zaskakująco mało
Jędrzejak zna skuteczny sposób na mrozy. Wydasz na niego zaskakująco mało
Popularne projektory laserowe do 5 tys. zł. Dlaczego warto je wybrać?
Popularne projektory laserowe do 5 tys. zł. Dlaczego warto je wybrać?
System multimedialny w starym samochodzie. Jak to zrobić?
System multimedialny w starym samochodzie. Jak to zrobić?
Wybieramy kapcie męskie: śmieszne, ciepłe, a może skórzane?
Wybieramy kapcie męskie: śmieszne, ciepłe, a może skórzane?
Ciepła i praktyczna kurtka narciarska męska. Jaką wybrać, aby posłużyła ci przez lata?
Ciepła i praktyczna kurtka narciarska męska. Jaką wybrać, aby posłużyła ci przez lata?
Kultowe trapery kupisz za grosze. Podobne nosi Maciej Musiał
Kultowe trapery kupisz za grosze. Podobne nosi Maciej Musiał
Swetry i bluzy męskie. Przegląd najmodniejszych modeli na zimę
Swetry i bluzy męskie. Przegląd najmodniejszych modeli na zimę