Nagły rozwój
Członek Parlamentu Europejskiego, Szwed Bjorn Waldegard, po wygraniu dwóch rajdów został pierwszym w historii Mistrzem Świata. Rok później, włoski Fiat pod wodzą Cesare Fiorio zaliczył dublet w klasyfikacji kierowców i producentów. Dzięki zwycięstwom w czterech rajdach, Monte Carlo, Portugalia, Argentyna i San Remo mistrzowski tytuł trafił w ręce Niemca, Waltera Rohrla. Walczył zacięcie przez cały sezon ze swoim partnerem z zespołu Finem, Markku Alenem. Ciekawostką jest, że Rohrl, zanim został profesjonalnym kierowcą rajdowym, był osobistym kierowcą prymasa Niemiec i musiał jeździć niezwykle delikatnie z eminencją.
Faktem jest, że w walce na odcinkach specjalnych znany był z jazdy wręcz idealnymi torami. Czteronapędowe przyśpieszenie Rajdówki lat 60.i 70. miały po kilkadziesiąt koni mechanicznych lub nieco ponad sto. Rzadko ponad dwieście. Rozwój materiałoznawstwa i techniki turbo pozwolił na postęp i zwiększenie prędkości. Prawdziwej rewolucji dokonało Audi, w 1981r., prezentując model Quattro, ze stałym napędem na cztery koła i turbodoładowaniem. Mimo, że cięższy o około 80 kilogramów od aut z napędem na dwa koła miał ogromną przewagę na wszystkich luźnych i śliskich nawierzchniach.
Łatwiej nim było wystartować i przyśpieszać. Przyszłość należała do Quattro. Sezon ‘81 był jednym z najciekawszych w historii. Zwycięzcami 12 rund mistrzostw było aż 9 różnych kierowców. Indywidualnie, tytuł wywalczył Vatanen w Fordzie, a wśród marek Talbot Audi Quattro wygrało w pierwszym roku startów trzy imprezy. W roku następnym potwierdziło swą przy- datność na trasach rajdowych. Audi wygrało 7 z 12 rajdów pewnie zdobywając tytuł. Kobieca załoga w Audi: Francuzka - Michele Mouton i Włoszka - Fabrizia Pons nieznacznie przegrały tytuł z Walterem Rohrlem w tylnonapędowym Oplu Ascona. Na ostatnim rajdzie Wybrzeża Kości Słoniowej przy przejeździe przez tory kolejowe wydachowały i przegrały walkę o tytuł.
Zobacz również
* Piękna bestia - Opel Astra OPC Piękna bestia - Opel Astra OPC*
*Powrót króla - Nissan GT-R R35Powrót króla - Nissan GT-R R35*
Ferrari F430 F1
*Miejskie terenówki - TOP 10 SUV'ówMiejskie terenówki - TOP 10 SUV'ów*
*Top 10 sportu i luksusuTop 10 sportu i luksusu*