Trwa ładowanie...
29-08-2007 10:10

Monstrum w powietrzu - C-17

Monstrum w powietrzu - C-17Źródło: AP
dnsvs0u
dnsvs0u

Samolot McDonnell Douglas Globmaster C- 17 jest koniem roboczym armii USA i jej sojuszników. Dostarcza zaopatrzenie, sprzęt i ludzi w każdy zakątek ziemi. Flota stu dwudziestu tych ogromnych maszyn lata regularnie do Iraku, Afganistanu, Kosowa czy baz w Niemczech. C-17 oblatany został w 1991 roku, a do służby wszedł sześć lata później. Maszyny Globmaster, podlegają 437 i 317 skrzydłu lotnictwa transportowego.

Samolot jest naprawdę duży. Jego długość wynosi pięćdziesiąt trzy metry, a rozpiętość skrzydeł to pięćdziesiąt dwa metry. Wysokość tego transportowca wynosi siedemnaście metrów. Samolot ma cztery silniki Pratt & Whitney F117, które w wersji cywilnej napędzają samolot Boening 757.

Jego pułap maksymalny to trzynaście tysięcy siedemset metrów, a zasięg to cztery i pół tysiące kilometrów. Samolot może przewozić siedemdziesiąt siedem ton ładunku, a jego maksymalna masa startowa to dwieście sześćdziesiąt pięć ton. Te liczby wręcz przerażają, a monstrualny C-17 jest jednym z największych transportowców na świecie. Na pokład może wejść stu siedemdziesięciu żołnierzy wraz z wyposażeniem. Mimo tak wielkich gabarytów i udźwigu, załogę stanowi tylko trzech ludzi: pilot, drugi pilot oraz szef załadunku. Ładowaniem maszyny zajmują się żołnierze i pracownicy baz naziemnych.

Globmaster III, jest przystosowany do przewozu ładunków nie tylko do baz głównych o rozbudowanej infrastrukturze, ale również do mniejszych lotnisk takich jak np. baza Bagram w Afganistanie. C-17 nie jest zbyt wymagający i do wylądowania wystarczy mu pas startowy o długości zaledwie dziewięciuset czternastu metrów. Maszyna już wtedy może korzystać z lotniska. Samolot może dostarczać pomoc humanitarną, oraz zrzucać na spadochronie duże ładunki.

dnsvs0u

C-17 to również samolot służący do przewozu i zrzucania żołnierzy jednostek powietrzno-desantowych czy specjalnych. Globmaster jest jednak przede wszystkim strategiczną maszyną transportową, i jeśli trzeba przerzuca wojsko i zaopatrzenie w zapalne punkty świata. Samolot używany jest obecnie przez amerykańskie, brytyjskie oraz australijskie siły powietrzne. Amerykańskie Globmastery zaopatrują Polskie kontyngenty wojskowe w Iraku i Afganistanie.

ZOBACZ CZYM DYSPONUJĄ OBCE ARMIE >>
Jest to niezawodna, uniwersalna maszyna transportowa o globalnym zasięgu która jeszcze przez wiele lat będzie służyła w USA oraz NATO. Nawet, gdybyśmy chcieli kupić sobie takiego żelaznego ptaka, to niestety, ale koszt zakupu oraz utrzymania przekracza budżet polskiej armii. Jeśli w tym tempie będzie rosła nasza flota wojskowa, to za ok 10lat będzie nas stać na taką maszynę...

Piotr Langenfeld

dnsvs0u
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dnsvs0u