Trwa ładowanie...
Artykuł sponsorowany
stres w pracy
Artykuł Sponsorowany
24-11-2022 13:40
Artykuł sponsorowany GoWork

Jak radzić sobie ze stresem w pracy?

W pracy stres towarzyszy nam z różną częstotliwością i nie ma w tym nic złego, dopóki nie przejmuje nad nami kontroli i nie powoduje negatywnych skutków ubocznych. W poniższym artykule przyglądamy się temu zjawisku i odpowiadamy na pytanie, jak radzić sobie ze stresem w pracy.

Share
 Źródło: materiały partnera
dzcxocg

Czym jest stres?

Stres to reakcja organizmu, w której wydziela się hormonu stresu, czyli adrenalina. Hormon ten wpływa na nasz układ nerwowy, wywołując na przykład przyspieszony oddech lub bicie serca, potliwość dłoni czy drżenie kolan. Im wyższy poziom stresu, tym wyraźniejsze objawy. Kiedy się stresujemy? Gdy czujemy presję lub zagrożenie, dlatego - poza fizycznymi symptomami - pojawiają się psychiczne objawy, takie jak uczucie zdenerwowania lub spięcia. To automatyczna reakcja, którą mogą wywołać różne sytuacje, niekoniecznie zagrażające naszemu życiu. Często stresujemy się właśnie pracy, gdzie przyczyną takiego stanu może być wiele czynników.

Jakie są przyczyny stresu w miejscu pracy?

Źródłem stresu w środowisku pracy są najczęściej:

  • nadmiar obowiązków, który prowadzi do przemęczenia i przepracowania; niekiedy sami bierzemy na siebie za dużo zadań, a czasami obarcza nas nimi przełożony;
  • konflikty i nieporozumienia z innymi pracownikami lub z przełożonym;
  • trudne warunki pracy, na przykład hałas, bardzo niska lub wysoka temperatura, praca na wysokościach czy w środowisku szkodliwym dla zdrowia;
  • nierównowaga na poziomie wysiłek-nagroda, czyli poczucie, że nasze działania (branie nadgodzin, dodatkowe obowiązki itp.) nie są zauważane i doceniane;
  • monotonia na stanowisku, która może spowodować wypalenie zawodowe;
  • brak informacji zwrotnej od przełożonego, które powoduje, że nie wiemy, czy wykonujemy swoje obowiązki zgodnie z jego oczekiwaniami, czy nie; taka niejasność rodzi niepewność i frustrację;
  • brak systemu motywacyjnego, który zachęcałby do działania;
  • mobbing, czyli nękanie przez współpracownika lub przełożonego;
  • ostracyzm, czyli wykluczenie ze względu np. na styl ubierania się czy wyznawaną wiarę.
dzcxocg

Idealną sytuacją byłaby ta, w której praca nie stanowiłaby źródła wyżej wymienionych problemów. Dlatego jeśli szukasz zatrudnienia, czeka na Ciebie praca w Warszawie na GoWork.pl. Znajdziesz tam wyłącznie sprawdzone oferty od zaufanych pracodawców, u których praca nie wiąże się ciągłym stresem.

Objawy stresu

Ciągły stres w pracy może powodować objawy zarówno psychiczne, jak i fizyczne. Do najczęstszych symptomów należą:

  • przewlekłe poczucie zmęczenia przy jednoczesnych problemach ze snem;
  • brak koncentracji i cierpliwości, nieradzenie sobie z obowiązkami i niemożność skupieniu się na zadaniu;
  • zaburzenia łaknienia - objadanie się lub brak apetytu, a co za tym idzie - tycie lub chudnięcie;
  • dolegliwości układu pokarmowego, np. biegunka, wymioty lub zaparcia;
  • bóle głowy, brzucha lub pleców;
  • drżenie rąk i kolan oraz kołatanie serca;
  • nadmierna potliwość;
  • problemy skórne;
  • zawroty głowy, a nawet omdlenia.

Skutki stresu

Skutki przewlekłego stresu mogą być bardzo poważne. Jeśli się nim nie zajmiemy, objawy będą się tylko nasilać, a to w konsekwencji prowadzi do rozwoju wielu różnych chorób. Najczęstsze z nich to:

  • depresja i nerwica,
  • choroba wieńcowa,
  • wrzody żołądka,
  • zaburzenia lękowe i ataki paniki,
  • bezsenność.
dzcxocg

Stres w pracy daje się nam we znaki także w życiu prywatnym i rzutuje na nasze relacje z otoczeniem. Możemy być rozdrażnieni, kłótliwi i mieć problemy ze zrozumieniem danej osoby, a to z kolei prowadzi do konfliktów.

Sposoby na radzenie sobie ze stresem w pracy

Niektóre źródła stresu wynikają z podejmowanych przez nas decyzji i działań. Wystarczy więc zmienić niektóre nawyki, a czasami myślenie, aby odegnać stres i odetchnąć. Niekiedy jednak musimy nauczyć się radzić sobie ze stresem, ponieważ jest on wpisany w ryzyko zawodowe profesji, którą wykonujemy lub zmienić pracę. Co może nam zatem pomóc zwalczyć stres? Między innymi:

  • aktywność fizyczna i zdrowy tryb życia - ruch, odpowiednia dieta i odpoczynek wzmacniają nasze ciało i psychikę, dzięki czemu pomagają nam budować odporność na stres; to rzecz niezwykle potrzebna zwłaszcza w sytuacjach, na które nie mamy wpływu i których nie możemy zmienić;
  • techniki relaksacyjne - stosowanie technik relaksacyjnych pomaga pokonać stres, ponieważ redukuje wewnętrzne napięcie; możesz spróbować na przykład aromaterapii lub medytacji, zapisać się na jogę lub masaż;
  • ćwiczenia asertywności - stawiaj granice i nie dawaj się wykorzystywać; jeśli czujesz, że nie dasz rady komuś pomóc, powiedz o tym otwarcie - nie bierz na siebie więcej, niż jesteś w stanie udźwignąć; bądź miły, ale naucz się odmawiać;
  • odpowiednia organizacja pracy - stworzenie planu działania pozwoli Ci na realizację zadań punkt po punkcie; dzięki temu unikniesz chaosu i lęku, że o czymś zapomnisz; poczucie kontroli i sprawczości zmniejszy poziom stresu w pracy;
  • czas wolny - codziennie po pracy zadbaj o chwile dla siebie; odpocznij i zrelaksuj się w ulubiony sposób; poczytaj książkę, obejrzyj serial, spotkaj się z przyjaciółmi lub spędź czas z rodziną; oddzielanie obowiązków od przyjemności jest bowiem kluczowe dla zdrowia psychicznego;
  • pomoc specjalisty - nauka umiejętności radzenia sobie ze stresem nie wszystkim przychodzi równie łatwo, a czasami problem może być na tyle zaawansowany, że warto, a czasami wręcz trzeba skorzystać z pomocy psychologa; jeśli stres związany z pracą uniemożliwia Ci codzienne funkcjonowanie, nie wahaj się pójść do specjalisty.
Artykuł sponsorowany GoWork
dzcxocg
dzcxocg