Jak wybrać właściwy płyn chłodniczy do samochodu?
Do prawidłowego funkcjonowania każdy samochód potrzebuje płynów eksploatacyjnych – w tym również płynu chłodniczego. Jest to szczególnie istotne latem, kiedy na zewnątrz panują wysokie temperatury. Krążący w układzie chłodzenia płyn chłodniczy musi być właściwie dobrany do pojazdu. Podpowiadamy, jak wybrać odpowiedni płyn do chłodnic.
Jak wybrać dobry płyn chłodniczy?
Przed zakupem płynu chłodniczego trzeba przestudiować etykietę produktu, ponieważ to właśnie tam znajdują się istotne informacje.
Na początek należy upewnić się, że płyn chłodzący spełnia normy – w tym przede wszystkim polską normę PN-C-40007:2000. Płyny chłodnicze (znajdziesz je tu: https://intercars.pl/szukaj/plyny-do-ukladow-chlodzenia-303/) różnią się między sobą składem. Mogą zawierać: krzemiany, azotyny, kwasy organiczne.
Należy także zwrócić uwagę na formę produktu. Na rynku dostępny jest bowiem również koncentrat płynu, który należy wymieszać z wodą destylowaną. Zdecydowanie lepiej wybierać gotowy do użycia płyn chłodniczy. W żadnym wypadku nie wolno wlewać do układu nierozcieńczonego koncentratu. W ten sposób narażasz się na uszkodzenie chłodnicy.
Płyny chłodnicze - podział ze względu na skład
Jak wspomnieliśmy – płyny do chłodnic samochodowych różnią się składem, a przede wszystkim zawartością krzemianów. Można je podzielić na kilka rodzajów, a mianowicie:
- IAT (Inorganic Additive Technology) – są to płyny starej generacji (trzeba je wymieniać co 2 lata) zawierające krzemiany i azotyny.
- OAT (Organic Acid Technology) – ten gotowy płyn chłodniczy zawiera kwasy organiczne.
- HOAT (Hybrid Organic Acid Technology) – jest to płyn do układu chłodzenia, zawierające zarówno kwasy organiczne, jak też środki krzemianowe.
Najbezpieczniejszą opcją, która zapewni elementom układu chłodzenia dłuższą żywotność i trwałość, są płyny OAT i HOAT. Odchodzi się od stosowania płynów starej generacji, czyli IAT.
Podczas dokonywania wyboru należy także zwrócić uwagę na taki parametr, jak odporność na zamarzanie oraz temperaturę wrzenia. Pierwszy wskaźnik nie powinien być wyższy niż -35 °C, natomiast temperatura wrzenia nie może być niższa niż 120 °C. Oczywiście zalecenia te dotyczą polskiego klimatu. Co ciekawe: im wyższa zawartość glikolu w składzie, tym szybciej płyn zamarza.
Kolejna kwestią jest rodzaj surowca, z jakiego wykonana jest chłodnica w Twoim samochodzie (najczęściej jest to aluminium). Płyn chłodniczy powinien być przeznaczony do stosowania właśnie z takim rodzajem metalu, z jakiego wykonano układ chłodniczy.
Mitem jest natomiast przekonanie, że płyn należy dobierać na podstawie koloru. Barwa płynu chłodniczego nie ma żadnego znaczenia, a jest jedynie jego cechą zależną od producenta.
Dlaczego wybór płynu chłodniczego jest tak ważny?
Generalnie rzecz biorąc, omawiany płyn eksploatacyjny sporządzany jest na bazie glikolu etylenowego i wody. Nie wydaje się to skomplikowane, a jednak odpowiedni dobór płynu chłodniczego przekłada się na prawidłowe funkcjonowanie pojazdu oraz jego żywotność.
Dobrze dobrany płyn zapobiega także rozwojowi korozji, ponieważ zawiera w swoim składzie tak zwane inhibitory. Z kolei źle dobrany płyn może spowodować uszkodzenie chłodnicy i całego układu chłodniczego. Warto przy tym pamiętać, że najlepszym rozwiązaniem jest wymiana płynu w warsztacie samochodowym.
Płyn chłodniczy należy regularnie wymieniać – IAT co 2 lata, natomiast OAT i HOAT co około 5 lat. Oczywiście, jeżeli mamy takie życzenie, to mechanik samochodowy może wybrać za nas odpowiedni płyn chłodniczy. Niemniej warto zainteresować się swoim pojazdem i zadbać o to, by w jego układzie chłodzenia krążył najwyższej jakości płyn, dobrany do potrzeb auta.
WP Facet na: