Trwa ładowanie...
Artykuł sponsorowany

Volvo XC90 B6 AWD – miękka hybryda, która bezpiecznie dowiezie na miejsce Ciebie i Twoją rodzinę

XC90 to największy SUV w gamie Volvo, więc nikt nie powinien narzekać na poziom bezpieczeństwa czynnego i biernego, na brak prestiżu (gwarantowanego już przez samą markę), czy przestrzeni we wnętrzu. Obiegowe opinie zawsze mają podstawy w faktach, nie biorą się znikąd – Volvo uchodzi za markę bezpieczną, na co zapracowało przez wiele lat. A co to konkretnie znaczy w przypadku XC90?

Share
 Źródło: materiały partnera
d1fxzqu

Zacznijmy od przypomnienia, że bezpieczeństwo czynne to wszystko, co pomaga nie dopuścić do kolizji czy wypadku. Jeżeli więc zawiedzie bezpieczeństwo czynne, pozostaje tylko bezpieczeństwo bierne, które przydaje się w trakcie – odpukać – zderzenia. Kierowca nie może już nic zrobić, biernie czeka na rozwój wydarzeń.

XC90 napęd na cztery koła  

Bezpieczeństwo czynne jest gwarantowane przez rozważnych kierowców z wyobraźnią, na pewno wśród nabywców nowych Volvo takich kobiet i mężczyzn jest wiele. Ale żeby pomóc i ułatwić, Volvo daje w standardzie liczne systemy i funkcje wspomagające kierowcę. O kilku trzeba wspomnieć.

Przede wszystkim na bezpieczeństwo czynne wpływa napęd na cztery koła AWD (All Wheel Drive), który jest w każdym XC90, niezależnie od silnika czy wyposażenia. Po suchym asfalcie każde auto pojedzie, ale gdy spadnie deszcz, śnieg, gdy osiądzie gołoledź a drogowcy tradycyjnie zapadną w zimowy sen (zdarza się, oj zdarza), docenisz spokój ducha i przyczepność gwarantowaną przez napęd wszystkich kół. W Volvo XC90 B6 AWD tylna oś może otrzymać do 50 proc. siły napędowej, poprzez sprzęgło Haldex. Za rozdział między osiami odpowiada system AOC (Active on-demand Coupling), przekazujący na tył tyle siły, ile akurat potrzeba. Taki napęd waży mniej niż stały, powoduje mniejsze straty energii, a co za tym idzie tylko nieznacznie zwiększa zużycie paliwa, wg informacji z Volvo o niecałe 3,5 proc., czyli 0,3 litra na 100 km.

d1fxzqu

XC90 bezpieczeństwo czynne

Specjalność Volvo stanowi antykolizyjny system Oncoming Lane Mitigation. Gdy kierowca nieco się zagapi, system pomaga w zapobieganiu kolizjom z pojazdami nadjeżdżającymi z przeciwka poprzez automatyczne skręcenie kierownicy, elektrycznie wspomaganej. Tak więc jeżeli XC90 zacznie przecinać linię wyznaczającą pas ruchu i przesuwać się na pas dla nadjeżdżających z przeciwka, Oncoming Lane Mitigation skieruje go z powrotem na właściwy tor. System działa w oparciu o radar skierowany do przodu i kamerę.

Inny układ typowy dla szwedzkiej marki to BLIS (Blind Spot Information System), w XC90 razem z układem ostrzegającym o ruchu poprzecznym. Funkcje te, dzięki dwóm czujnikom radarowym pod tylnym zderzakiem skierowanym do tyłu i w bok, pomagają w intensywnym ruchu i przy cofaniu. Gdy jakiś pojazd wjeżdża w martwe pole zewnętrznych lusterek lub zbliża się szybko od tyłu, zostaniesz powiadomiony ostrzegawczym światłem w zewnętrznych lusterkach. Jeśli pomimo tego będziesz zjeżdżał na tor jazdy innego pojazdu, twoje Volvo może pomóc wrócić na zajmowany wcześniej pas ruchu. Volvo może cię również ostrzegać o poprzecznym ruchu pojazdów podczas wysuwania się z miejsca postojowego przy ograniczonej widoczności do tyłu. Ba, może nawet w tej sytuacji automatycznie zahamować, jeżeli wykryje ryzyko kolizji.

ACC (Adaptive Cruise Control) to aktywny tempomat utrzymujący stałą prędkość, ale nade wszystko stałą, czasową odległość od poprzedzającego pojazdu, aż do maksymalnej szybkości 180 km/h. Tak jak Oncoming Lane Mitigation korzysta z radaru "patrzącego" do przodu i z kamery.

Układ monitorowania i utrzymywania pasa ruchu Lane Keeping Aid (LKA) działa powyżej 65 km/h aż do maksymalnej 180 km/h dzięki, wspomnianej już dwa razy, kamerze za czołową szybą. Jeśli zaczynasz przecinać linię wyznaczającą pas ruchu bez włączonego kierunkowskazu, samochód delikatnie skieruje Cię z powrotem na zajmowany pas. Jeśli interwencja układu kierowniczego nie wystarczy albo samochód kontynuuje przecinanie linii pasa ruchu, prowadzący zostanie ostrzeżony wibracjami kierownicy, trudnymi do przegapienia.

d1fxzqu

Układ City Safety, jak nazwa wskazuje przydaje się zwłaszcza w miastach i innych, zabudowanych terenach. Poprzez przedni radar i kamerę kontroluje otoczenie i w razie potrzeby hamuje albo pomaga wykonać manewr omijający, dzięki czemu jazda mniej stresuje. To zwiększające bezpieczeństwo nowatorskie rozwiązanie Volvo wykrywa inne pojazdy, a także pieszych, rowerzystów i duże zwierzęta, zarówno w dzień, jak i w nocy. City Safety wspomaga kierowcę w razie potrzeby, wysyłając mu dźwiękowe i wizualne ostrzeżenia oraz powodując pulsowanie pedału hamulca. W przypadku grożącej kolizji lub skręcenia na skrzyżowaniu pod pojazd nadjeżdżający z naprzeciwka, City Safety automatycznie zahamuje, pomagając uniknąć zderzenia lub łagodząc jego skutki. Funkcja wspomagania kierowania pomaga Ci wykonać manewr mający na celu uniknięcie kolizji przy prędkości 50-100 km/h. Gdy za chwilę skręcisz kierownicę w przeciwnym kierunku w celu powrotu na swój pas ruchu, układ City Safety pomoże ci jak najsprawniej wykonać ten manewr poprzez selektywne przyhamowanie kół po wewnętrznej auta i poprzez szybsze obrócenie kierownicy.

Oczywista oczywistość, że XC90 ma system stabilizacji toru jazdy ESC (Electronic Stability Control) zawierający kontrolę trakcji i ABS, który umożliwia jednoczesne hamowanie i skręcanie.

XC90 gwiazdki Euro NCAP

Pod względem bezpieczeństwa biernego, tego wypadkowego, XC90 prezentuje wysoki poziom. Chciałoby się wręcz napisać, że to przecież Volvo, więc inaczej być nie może. XC90 było badane przez konsorcjum Euro NCAP (New Car Assessment Programme) zaraz jak pojawiło się w sprzedaży, w 2015 r. W wymagającej kategorii dużych off-roaderów 4x4 (Large Off-Road) zdobyło maksymalną notę pięciu gwiazdek. Bardziej szczegółowa, punktowa ocena bezpieczeństwa również imponuje: 97 proc. dorośli z przodu, 87 proc. dzieci w fotelikach na tylnej kanapie, 72 proc. ochrona pieszych, 94 proc. za układy i rozwiązania zwiększające poziom bezpieczeństwa (safety assist).

XC90, poduszki

Seryjnie XC90 ma siedem poduszek: dwie czołowe z przodu, dwie boczne z przodu, kolanową kierowcy, dwie kurtyny dla podróżujących we wszystkich rzędach siedzeń (dwóch lub trzech). Warto podkreślić, że kurtyny chronią również osoby na samym końcu, w trzecim rzędzie.

d1fxzqu

XC90 bezpieczeństwo bierne

Siedem poduszek to dla Volvo za mało, XC90 ma SIPS (Side Impact Protection System), czyli system pochłaniania bocznych uderzeń. Dzięki przemyślanej konstrukcji energia takiego uderzenia jest przenoszona na inne fragmenty nadwozia. Z kolei WHIPS (Whiplash Protection System), specjalna konstrukcja przednich foteli, skutecznie zmniejsza ryzyko urazu kręgosłupa szyjnego w razie uderzenia w tył samochodu. W przypadku uderzenia całe oparcie fotela przesuwa się wraz z kierowcą bądź pasażerem siedzącym obok niego, zapewniając oparcie dla szyi.

XC90 miękka hybryda mild hybrid 

Wersja B6 AWD to benzynowa, miękka, łagodna hybryda (mild hybrid) niewymagająca doładowywania z zewnątrz. Dwulitrowy benzyniak skrywający 300 koni – tyle przez wiele lat wynosiła moc topowych aut rajdowych – jest wspierany niedużym, 14-konnym silnikiem elektrycznym, Silnik 14 KM działa w zakresie 0-30 km/h. Ułatwia ruszanie, wygładza pracę układu Start/Stop, sprawia, że przełączanie między I a II przełożeniem automatu jest łagodniejsze, w mieście lekko obniża spalanie. Wraz z wprowadzeniem układu mild hybrid w silniku pojawiła się sprężarka elektryczna, która szybko reaguje na wciśnięcie pedału gazu, wcześniej była sprężarka mechaniczna.

Za przeniesienie napędu odpowiada automat, 8-biegowy Geartronic. Średnie spalanie 8,7-10.0 l/100 km jest korzystną wartością, jeśli weźmiesz pod uwagę, że masz do czynienia z dużym SUV-em, długim na prawie pięć metrów, dokładnie 4.953 mm, mogącym osiągnąć setkę już po 6,7 s, zabierającym pięć, sześć, albo i siedem osób.

XC90 ceny 

Pięcioosobowa jest wersja wyposażenia Inscription (podstawowa Momentum Pro z tym silnikiem nie występuje), za 349.900 zł. Ponad 10 tysięcy droższa jest wersja Inscription, dla sześciorga, w cenniku figuruje za 360.500 zł. Masz wtedy układ foteli 2 + 2 + 2, najbardziej zadowoleni będą pasażerowie w środkowym, drugim rzędzie. Pięcioosobowa jest także odmiana R-Design, kosztująca 349.900 zł, tyle samo co Inscription. Za 7.600 zł możesz zamówić do Inscription i R-Ddesign trzeci, chowany rząd siedzeń. Wtedy masz auto siedmioosobowe, 2 + 3 +2, w cenie 357.500 zł.

d1fxzqu

XC90, bagażnik

Wybierając się XC90 B6 AWD na zimowy czy letni wypoczynek, nie musisz martwić się, że czegoś nie weźmiesz, że coś się nie zmieści. XC90 ma przepastny kufer, 709 litrów, w egzemplarzach dla sześciu i siedmiu osób nieco mniej, 680 l. Po złożeniu tylnej kanapy uzyskasz aż 1.874 l, względnie 1.856 l w egzemplarzu sześcio- albo siedmioosobowym. Jeśli zdecydujesz się na odmianę dla siedmiorga, minimalna objętość bagażnik wynosi 302 l, przy postawionym ostatnim, trzecim rzędzie siedzeń.

XC90 masa przyczepy

Wiadomo, bywają sytuacje, iż nawet największy kufer nie wystarczy, bo masz jeszcze przyczepę kempingową, albo jacht. Maksymalna masa przyczepy z hamulcami wynosi 2.700 kg.

XC90 dla rodziny

Podsumowując – Volvo XC90 B6 AWD jest dużym, wygodnym, pakownym i bezpiecznym SUV-em dla Ciebie i Twojej rodziny. Zabierze na pokład nawet siedem osób, w podstawowej konfiguracji dla pięciorga oferuje 709 l na bagaże. Bezpieczeństwo, szczególnie w zimowych warunkach, zapewnia napęd AWD na wszystkie koła oraz układy i systemy wspomagające (rozważnego) kierowcę.

Artykuł sponsorowany
d1fxzqu

Podziel się opinią

Share
d1fxzqu
d1fxzqu